2020-11-03, 13:11
Jo, det står tydligt i dokumenten. Det är välkänt för de som jobbar med fordonsdynamik, då tröghetsmomentet på den fjädrade vikten normalt är mycket högre än för den ofjädrade.
För rallybilar är det extremt viktigt att hjulen är på marken så stor del av tiden som möjligt. Det varken styr eller driver bra med hjulen i luften. Därför vill man dämpa bort onödiga svängningar (resonanser), men inte hindra hjulen från att följa underlaget. Komforten skiter man däremot i.
Därför dämpar man så lite man klarar sig med, vilket förstås gör att dämparna rör sig mer. Den allmänt ilskna framfarten gör förstås sitt till också. Det har hänt att demonterade rallydämpare satt eld på gräset, när mekanikerna kastat dem från sig.
För rallybilar är det extremt viktigt att hjulen är på marken så stor del av tiden som möjligt. Det varken styr eller driver bra med hjulen i luften. Därför vill man dämpa bort onödiga svängningar (resonanser), men inte hindra hjulen från att följa underlaget. Komforten skiter man däremot i.
Därför dämpar man så lite man klarar sig med, vilket förstås gör att dämparna rör sig mer. Den allmänt ilskna framfarten gör förstås sitt till också. Det har hänt att demonterade rallydämpare satt eld på gräset, när mekanikerna kastat dem från sig.