2020-11-03, 01:11
(2020-11-02, 23:11)Ljusne-Håkan Skrev: Både den gamla dämparen och de nya går lite trögare att trycka ihop än att dra isär. Dom nya går lite lättare första biten åt bägge hållen. Oavsett hur långt eller kort isär dom är från början.
Så när fjädringen står i viloläget så kan dämparna röra dig ganska lätt en kort bit åt bägge hållen. Sen går det trögre.
Tack för den informationen. Nu fick "snillen som gillar att spekulera" något att bita i
Då fick jag vatten på kvarnen om att stötdämparen dämpar mer på returrörelsen, d.v.s. när hjulet fjädrar ut igen. Tycker mig även hitta stöd för detta i de dokument som Hagbard har länkat till. Nu blir det intressant att höra vad den gode Hagbard har att säga
Progresiviteten i dom nya stötdämparna bör medföra att vagnen blir lite mjukare i kortare fjädringsrörelser.
Med nya kraftigare fästen och dom nya stötdämparna så kommer det nog att blir riktigt bra.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”