(2020-11-02, 18:11)Hagbard Skrev: Och lite om försvarsfordon...
https://www.diva-portal.org/smash/get/di...TEXT01.pdf
Hittade följande i det senate dokumentet:
I ett fjädringssystem absorberas energi initialt av en fjäder och det är stötdämparens
uppgift att omvandla större delen av denna rörelseenergi till värme. Stötdämpare bär
inte upp fordonet utan kontrollerar den relativa hastigheten mellan hjul och kaross.
En ideal dämpare är vanligtvis mjuk vid kompression för att låta fjädern ta upp
stötarna och hård vid tillbakafjädring för att förhindra att fordonet hamnar i
egensvängning. En för mjuk dämpare innebär att den ofjädrade massan fortsätter
uppåt efter att fordonet passerat ett gupp vilket i praktiken innebär att däcken tappar
kontakten med marken. En för hård dämpning gör så energi överförs till chassiet,
även detta med följdverkan att fordonet tappar markkontakten. Dämpare är
hastighetskänsliga vilket innebär att en ökning av dess rörelsehastighet ger upphov
till ett större motstånd mot denna rörelse.
Ett stort retur/kompression förhållande ger initialt god komfort men problem eftersom
fordonet sjunker ihop (tappar markfrigång) vid körning över flera tätt efter varandra
kommande hinder. Normalt brukar man lägga sig på 2:1 till 3:1 i
retur/kompressionsförhållande hos en personbil.
(FULLTEXT01.pdf sidorna 31-32)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”