(2020-11-02, 12:11)Sokrates Skrev:(2020-11-02, 10:11)Hagbard Skrev: Principen för Husvagn med det vanliga montaget...
Är det inte snarare tvärt om, d.v.s. att hjulet kan tryckas upp utan nämnvärd dämning, men att det är när hjulet är i upptryckt läge som stötdämparen "bromsar" den återfjädrande rörelsen för att dämpa självsvängning?
Nej, skulle det vara tvärt om så arbetar dämparen motsatt successivt och motverkar tillbakagång. Skulle man då köra på en guppig grusväg så arbetar den ut sig och går ut i maxlängd vilket får till följd det som hände tidigare att fästet går av då det inte sker någon stabilisering mellan fjädring och dämpare.
En dämpare skall vara anpassad till den fjädrande vikten, den ofjädrade vikten som axel och hjul tas det oftast ingen hänsyn till.
Kom på en annan sak och det är krängningshämmarens uppgift, krängninshämmare finns ju inte på en Husvagn.
Krängningshämmarens uppgift är att fördela vikten mellan de bärande hjulen.
Speciallt vid kurvtagning då den hjälper till att föra över en del vikt till det innre hjulet och trycka det mot vägbanan så krängningarna blir så små som möjligt.
Detta händer ju inte med en husvagn och det är det stora problemet vid bl a vobbling att kraften (rörelseenergin) förstärks undan för undan och allt går i diket.