2020-06-10, 15:06
(Detta inlägg var senast redigerat: 2020-06-10, 15:06 av apersson850.)
Jag drar för närvarande omkring med det här ekipaget. Både denna och den förra vagnen har inköpts i vredesmod, så att säga, då vagnarna före blivit förstörda av något utanför vår kontroll.
Vagnen på bilden är en Tabbert 580 Puccini special (fråga mig inte vad som är special, men den heter så) från 2008. Totalvikt 1700 kg. Bilen är en av våra XC70. Vi drar helst med den här, för den har nivåreglering. Den långslagiga fjädringen på XC70, kombinerat med nästan åtta meter vagn på en axel, är inte helt angenäm med standardfjädrar. Däremot går det lika bra att dra den kortare flaksläpen med vilken som helst av bilarna.
För övrigt är bilen på första bilden utrustad med D5 motor (230 hk/470 Nm), men den andra XC70:n är en D4 (181 hk/400 Nm). Den här är tämligen oberörd av hur vägen lutar.
Ska det stås still lite längre tid, och/eller aktiviteter som kräver lite mer utrymme ligger i planeringen, då kompletterar vi med förtält. Förra året (2019) var det uppsatt en gång, den som syns på bilden. Övriga aktiviteter var så korta eller krävde inte mer plats än vad vi har i vagnen att det inte kändes meningsfullt med tält.
Vanligtvis är vi två personer. Med just den här vagnen har vi inte varit fler. Eller jo, det har vi, men de ville tälta vid sidan om. Så det räknas inte.
Vinterdäck har jag aldrig haft till någon husvagn. Men det hindrar inte att det ibland inte är så varmt och gott som jag skulle vilja, när vi är ute. Som vid det här tillfället. Där är det dock den förra vagnen som står bakom släpet. En Tabbert 560 Comtesse från 2001. 1500 kg totalvikt med en lastvikt på 260 kg, i papperna, men snarare -26 kg i verkligheten. Undrar hur det gick till när de vägde den?
Den andra dragbilen syns också i bild, till vänster.
Vagnen på bilden är en Tabbert 580 Puccini special (fråga mig inte vad som är special, men den heter så) från 2008. Totalvikt 1700 kg. Bilen är en av våra XC70. Vi drar helst med den här, för den har nivåreglering. Den långslagiga fjädringen på XC70, kombinerat med nästan åtta meter vagn på en axel, är inte helt angenäm med standardfjädrar. Däremot går det lika bra att dra den kortare flaksläpen med vilken som helst av bilarna.
För övrigt är bilen på första bilden utrustad med D5 motor (230 hk/470 Nm), men den andra XC70:n är en D4 (181 hk/400 Nm). Den här är tämligen oberörd av hur vägen lutar.
Ska det stås still lite längre tid, och/eller aktiviteter som kräver lite mer utrymme ligger i planeringen, då kompletterar vi med förtält. Förra året (2019) var det uppsatt en gång, den som syns på bilden. Övriga aktiviteter var så korta eller krävde inte mer plats än vad vi har i vagnen att det inte kändes meningsfullt med tält.
Vanligtvis är vi två personer. Med just den här vagnen har vi inte varit fler. Eller jo, det har vi, men de ville tälta vid sidan om. Så det räknas inte.
Vinterdäck har jag aldrig haft till någon husvagn. Men det hindrar inte att det ibland inte är så varmt och gott som jag skulle vilja, när vi är ute. Som vid det här tillfället. Där är det dock den förra vagnen som står bakom släpet. En Tabbert 560 Comtesse från 2001. 1500 kg totalvikt med en lastvikt på 260 kg, i papperna, men snarare -26 kg i verkligheten. Undrar hur det gick till när de vägde den?
Den andra dragbilen syns också i bild, till vänster.