2017-10-14, 12:10
(2017-10-13, 10:10)apersson850 Skrev: Totalvikt är just vad fordonet max får väga (inte bara "kanske"). Men Hagbard har råkat skriva totalvikt där han resonerar om bruttovikt. Jag vet att Hagbard är mycket kunnig, så det är antagligen bara en felskrivning. Men det blir förvirrande för den som läser.
Egentligen ska man ju inte skriva någonting men det är svårt att låta bli, har tänkt flera gånger...
Men då det här ämnet i regel alltid hettar till så kan det vara bra att man pratar om det som det egentligen handlar om och i detta fall så handlar det om Fordonet eller fordonen enligt kategori M1. Och då enligt bestämmelserna i EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2007/46/EG av den 5 september 2007 om fastställande av en ram för godkännande av motorfordon och släpvagnar till dessa fordon samt av system, komponenter och separata tekniska enheter som är avsedda för sådana fordon
Att sedan prata om vikter hit och dit avseende vissa behörigheter har absolut ingenting med själva fordonet/fordonen eller fordonskombinationen att göra.
Sedan så finns det ingenting i dessa bestämmelser som heter "max Totalvikt" i dessa sammanhang, detta uttryck kommer mer fram i vissa länders åtalseftergift avseende "vad" som "väger" vid ett visst tillfälle.
Kallas för Definitioner om vad är vad.
Men börjar vi med registreringsbevisets uppgift under punkterna G, F.1, F.3, F.6 samt O.1 så nämner man det som låg till grund enligt typfordonets godkännandebevis enligt ovan regler.
Dessa vikter talar om vad tillverkaren beräknat att "ett" typfordonet "bör" väga och hålla sig inom, exempel:
Ursprunglig beräknad tjänstevikt skrivs in under punkten G som kan vara X kg.
Under punkten F.1 så skrivs den "ursprungliga beräknade totalvikten" in som kan vara X kg.
Under punkten F.6 så skrivs den beräknade "max lasten" in som kan vara X kg.
Under F.3 så skrivs högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp (tågvikt) i X kg.
Under O.1 så skrivs högsta vikt bromsat släp i X kg.
Sedan så finns det en upplysning under punkt O.3 som säger att vid behörighet B eller utökat B i kg.
(detta är lite klurigt då utökad B säger en möjlighet som kan vara högre än under punkten O.1 vilket innebär att det är fortfarande punkten O.1 som gäller, den lägre vikten).
Att sedan dessa vikter stämmer i verkliga livet när ett fordon/en sedan är levererat till kund har nog många fått erfara att så är ofta inte verkligheten, speciellt då inte tjänstevikten som skall ligga till grund för de flesta beräkningar.
Lite generellt, vad det kan bero på, kan det vara som så att varje "marknad" har sina efterföljande krav som man inte tog hänsyn till vid ansökandet av ett typgodkännandeintyg?
För vår del så kommer bl a i vissa fall påmonteringar av tilläggsutrustningar både i och på fordonet samt lite väder och vind behandlingar som då påverkar bl a tjänstevikten och berör i allra högsta grad max lasten.
Men gör man då som många gör, tittar bara på "en" upplysning i registreringsbeviset och under punkt F.6 som talar om maxlast i kg så blir oftast den gemensamma vikten för fordonet för högt och då kan åtalseftergift utverkas.
Allt detta gäller på "allmän väg". Är vägen eller ägan Enskild så gäller andra regler.
Och att förändra totalvikten är oftast inte så svårt, gäller bara att veta hur.
Eller som jag skrev tidigare, rätt Husvagn fel dragbil.
Från hjärnkontoret en solig dag.
Hagbard