Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Viktberäkning
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Sidor: 1 2
Viktberäkning för att kunna fastställa den godkända tågvikten avseende dragbil och släpvagn (husvagn).
Exempel: Volvo XC70 1999 års modell med automat.
Värden som framgår av registreringsbeviset:
Tjänstevikt (faktisk vikt) 1730 kgMax lastvikt 410 kg
Totalvikt 2140 kg
Ursprunglig totalvikt 2140 kg
Skattevikt 1730 kg
 Max släpvagnsvikt  1600 kg
Max släpvagnsvikt, obromsad  500 kg
Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt)  3740 kg
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B  1360 kg
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B   2110 kg (det här är lite klurigt då max dragvikt säger 1600 kg på allmän väg).

Om bilens tjänstevikt är 1730 kg och kulans maximala bärighet är 90 kg så blir bruttovikten 1820 kg.
I det här fallet räknas bara om lastvikten inte påverkas mer än 90 kg.
Skulle hela dragfordonets totalvikt inräknas inklusive kulvikten så blir ju frågan,
kan man hänga på något över huvud taget.
Det kluriga med sådana här beräkningar är att man då hamnar i regel där det är åsatt ett max godkänt värde för dragvikten.

Ex. vid fullt lastat dragfordon: 
Totalvikt dragfordon 2140 kg - max sammanlagd tågvikt 3740 kg = 1600 kg,
släpvagnens bruttovikt vid detta tillfälle får inte väga mer än 1600 kg.
Men det är godkänt då det ligger inom max dragvikt för fordonet som är åsatt 1600 kg.
(Max dragvikt för fordonet är 1600 kg. Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt) 3740 kg. se ovan).

I övrigt så kan det se ut så här:
För att kombinationen skall vara laglig oavsett behörighet  så har vi lärt oss att det är den lägsta angivna vikten som gäller.
Att hänga på en vagn som har totalvikt 2400 kg stämmer inte med uträkningarna. 2400 kg + 1820 kg = 4220 kg

Den sammanlagda bruttovikten för kombinationen överstiger max sammanlagd bruttovikt (tågvikt) som säger max 3740 kg.
Något måste bort 3740 kg - 4220 kg = 480 kg måste bort.
Eller 3740 kg - 1820 kg (bruttovikten på dragfordonet med belastad kula 90 kg) = bruttovikten på släpvagnen får inte överstiga i detta fall 1920 kg.

Men så säger nästa värde som är max dragvikt för fordonet är satt till 1600 kg.
1600 kg - 1920 kg = 320 kg som måste bort.

Det som gäller i alla lägen är vad registreringsbevisen säger angående vikter oavsett gällande behörighet.
Står man i det läge att införskaffa en husvagn så är det att rekommendera att kontrollera husvagnens viktvärden
mot den egna dragbilens värden för att kunna fastställa om sammankopplingen är laglig utifrån den tågvikt som kommer att uppstå.

Kan det se ut så här och har jag fått med allt nu? 
Från hjärnkontoret en solig dag. (tryckte ihop det lite så det inte tar så stor plats).  Smile 
En liten överskådligare bild kan kanske vara något...

[Bild: eUKYtLXl.jpg]

co/Hagbard
Är du säker på att du förenklade något nu?
Dessutom står det fel, eftersom du blandar ihop totalvikt och bruttovikt.
(2017-10-12, 15:10)apersson850 Skrev: [ -> ]Är du säker på att du förenklade något nu?
Dessutom står det fel, eftersom du blandar ihop totalvikt och bruttovikt.

Vad trevligt att du har hittat hit...

men om vi nu inte tänker lika så vore det bra att du förklarar hur du tänker... Undecided
Totalvikt är kanske vad fordonskombinationen max får väga?
Bruttovikten är vad bil o vagn väger just för tillfället. Kan vara både mer eller mindre än tillåtna totalvikten.
Totalvikt är just vad fordonet max får väga (inte bara "kanske"). Men Hagbard har råkat skriva totalvikt där han resonerar om bruttovikt. Jag vet att Hagbard är mycket kunnig, så det är antagligen bara en felskrivning. Men det blir förvirrande för den som läser.
(2017-10-12, 16:10)Hagbard Skrev: [ -> ]Vad trevligt att du har hittat hit...
Kaka söker maka!

Det här med vikter har diskuterats fler gånger än skapelsen av universum, men så här brukar jag förklara det.

Först behörigheten.
Sammanlagd totalvikt under 3500 kg eller släpets totalvikt under 750 kg: B-kort.
Sammanlagd totalvikt under 4250 kg och släpet över 750 kg: B96 eller B98.
Sammanlagd totalvikt över 4250 kg: BE-kort.

Sen bilens släpvagnsvikt:
Släpets bruttovikt inte överstiger bilens max släpvagnsvikt (förutsättande att ingen varit så korkad att de satt på en krok som klarar mindre än vad bilen gör): OK att köra.

Till sist tågviktsbegränsning:
Bilens och släpets sammanlagda bruttovikter överstiger inte bilens högsta tillåtna tågvikt (sammanlagd bruttovikt). Alla vettiga dragbilar har denna till bilens totalvikt+max släpvagnsvikt, men det finns en del bilar som inte är vettiga dragbilar.

Detta är det som gäller för om man får lov att köra ekipaget.
Sen får man förstås inte ha överlast varken i bilen eller släpet, dvs. bruttovikten får inte överstiga totalvikten. Tänk på att kultrycket räknas in i bilens last. Tillåtet kultryck får heller inte överskridas, men rent praktiskt är det i alla fall mycket värre om kultrycket är för lågt än lite för högt.
Förstod att vi inte tänker lika.

Min modell har ingenting att göra med körkortsbehörigheter utan endast det som kan utläsas från registreringsbevis för resp. fordon samt typskyltar mm.

Om sedan kombinationen är laglig så kommer nästa moment vilket inbegriper rätt behörighet för rätt fordonskombination....Men det är en senare fråga och det bör respektive förare av fordonståget själv känna till eller ta reda på.
(2017-10-13, 10:10)apersson850 Skrev: [ -> ]Totalvikt är just vad fordonet max får väga (inte bara "kanske"). Men Hagbard har råkat skriva totalvikt där han resonerar om bruttovikt. Jag vet att Hagbard är mycket kunnig, så det är antagligen bara en felskrivning. Men det blir förvirrande för den som läser.

Egentligen ska man ju inte skriva någonting men det är svårt att låta bli, har tänkt flera gånger...

Men då det här ämnet i regel alltid hettar till så kan det vara bra att man pratar om det som det egentligen handlar om och i detta fall så handlar det om Fordonet eller fordonen enligt kategori M1. Och då enligt bestämmelserna i EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2007/46/EG av den 5 september 2007 om fastställande av en ram för godkännande av motorfordon och släpvagnar till dessa fordon samt av system, komponenter och separata tekniska enheter som är avsedda för sådana fordon

Att sedan prata om vikter hit och dit avseende vissa behörigheter har absolut ingenting med själva fordonet/fordonen eller fordonskombinationen att göra.

Sedan så finns det ingenting i dessa bestämmelser som heter "max Totalvikt" i dessa sammanhang, detta uttryck kommer mer fram i vissa länders åtalseftergift avseende "vad" som "väger" vid ett visst tillfälle.

Kallas för Definitioner om vad är vad.

Men börjar vi med registreringsbevisets uppgift under punkterna G, F.1, F.3, F.6 samt O.1 så nämner man det som låg till grund enligt typfordonets godkännandebevis enligt ovan regler.

Dessa vikter talar om vad tillverkaren beräknat att "ett" typfordonet "bör" väga och hålla sig inom, exempel:

Ursprunglig beräknad tjänstevikt skrivs in under punkten G som kan vara X kg.
Under punkten F.1 så skrivs den "ursprungliga beräknade totalvikten"  in som kan vara X kg.
Under punkten F.6 så skrivs den beräknade "max lasten" in som kan vara X kg.
Under F.3 så skrivs högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp (tågvikt) i X kg.
Under O.1 så skrivs högsta vikt bromsat släp i X kg.

Sedan så finns det en upplysning under punkt O.3 som säger att vid behörighet B eller utökat B i kg.
(detta är lite klurigt då utökad B säger en möjlighet som kan vara högre än under punkten O.1 vilket innebär att det är fortfarande punkten O.1 som gäller, den lägre vikten).

Att sedan dessa vikter stämmer i verkliga livet när ett fordon/en sedan är levererat till kund har nog många fått erfara att så är ofta inte verkligheten, speciellt då inte tjänstevikten som skall ligga till grund för de flesta beräkningar.

Lite generellt, vad det kan bero på, kan det vara som så att varje "marknad" har sina efterföljande krav som man inte tog hänsyn till vid ansökandet av ett typgodkännandeintyg?

För vår del så kommer bl a i vissa fall påmonteringar av tilläggsutrustningar både i och på fordonet samt lite väder och vind behandlingar som då påverkar bl a tjänstevikten och berör i allra högsta grad max lasten.

Men gör man då som många gör, tittar bara på "en" upplysning i registreringsbeviset och under punkt F.6 som talar om maxlast i kg så blir oftast den gemensamma vikten för fordonet för högt och då kan åtalseftergift utverkas.

Allt detta gäller på "allmän väg". Är vägen eller ägan Enskild så gäller andra regler.

Och att förändra totalvikten är oftast inte så svårt, gäller bara att veta hur.

Eller som jag skrev tidigare, rätt Husvagn fel dragbil.

Från hjärnkontoret en solig dag.

Hagbard
Nej, att du hoppade förbi behörigheten är ju största bristen. Den är ju oftast den som är svårast att ändra så där lite snabbt, när man står där. Flytta runt last kan man däremot göra.

Därför tar jag alltid behörigheten först. Eftersom den går på totalvikterna, som du inte kan ändra när du står där och ska åka iväg, så är den fix för stunden.

Men får man ett problem med överskriden bruttovikt kan man ibland lösa det genom att flytta runt saker, från släp till bil, eller ur bil till huset (fick inte följa med) eller vad man nu behöver.

Att här blanda in enskilda vägar eller andra perifera begrepp hjälper ingen. Max totalvikt har jag överhuvudtaget inte nämnt, så jag vet inte varför du refererar till det. Din text blir inte ett dugg mer begriplig än vad man hittar i olika myndigheters regelverk när du tar med alla detaljer som är i det närmaste oväsentliga.
Sidor: 1 2