2020-04-23, 11:04
Volvos rödblocksmotorer brukar hålla länge. I regel äter rosten upp bilen innan motorn ger upp.
De mest ilskna turbomaskinerna, med effekt uppåt 190 hk, är förstås mer utsatta.
Max vridmoment på en tvåventilad sugmotor ligger vid ca 2500 r/min. Alla 89 och nyare har insprutning, eftersom de har katalysator.
Fyrventilade är ovanliga numera. Den var förstås piggare att dra husvagn med, men med motorns rätt spetsiga karaktär (max vridmoment vid 4450 r/min) fick man förstås ofta växla ner ett snäpp på landsväg. Det gick dock lätt, då alla fyrventilade (GLT 16 valve) med manuell låda hade elektriskt manövrerad överväxel.
Dagens automatlådor har lockup på alla växlar utom ettan, men de äldre hade bara lockup på högsta växeln.
De mest ilskna turbomaskinerna, med effekt uppåt 190 hk, är förstås mer utsatta.
Max vridmoment på en tvåventilad sugmotor ligger vid ca 2500 r/min. Alla 89 och nyare har insprutning, eftersom de har katalysator.
Fyrventilade är ovanliga numera. Den var förstås piggare att dra husvagn med, men med motorns rätt spetsiga karaktär (max vridmoment vid 4450 r/min) fick man förstås ofta växla ner ett snäpp på landsväg. Det gick dock lätt, då alla fyrventilade (GLT 16 valve) med manuell låda hade elektriskt manövrerad överväxel.
Dagens automatlådor har lockup på alla växlar utom ettan, men de äldre hade bara lockup på högsta växeln.