(2020-04-11, 22:04)Ljusne-Håkan Skrev:(2020-04-11, 21:04)Kullke Skrev:(2020-04-11, 09:04)Ljusne-Håkan Skrev: Bästa vingen tror jag skulle vara formad som den främre biten av en upponedvänd plastbåt. Så att luften klyvs och skickar luften både åt sidorna och uppåt.Någonstans diskuterade du och jag detta, minns inte om det var här eller på husvagnsforumet.
Kanske en vanlig takbox gör det jobbet? Lite som bulben på lastfartyg.
Hur som beskrev jag då att min bensin V70 2.0t awd 226hk (italien import)drog >1.55 liter/mil med husvagn men med en ful takbox bak på taket sjönk förbrukningen till <1.3liter/mil trots att medelhastigheten höjdes sparade jag ca20%.
Blev samtidigt mycket trevligare att dra husvagnen och den ligger stadigare på vägen.
Upplever att det är mycket mindre jobbigt att dra husvagn med takboxen på, dessutom går det att köra på femman i mycket brantare uppförsbackar.
Jag antar att en ställbar vinge skulle sänka luftmotståndet ännu mer.
Ja den diskussionen minns jag, fast det var ganska länge sen.
Det är nog lättare att få tag på en gammal takbox än en vinge. I den kan man ju ha lite grejer man (jag) normalt har i gasolkofferten som en liten grill plus grillkol. Mindre risk för övervikt o böter.
I takboxen förvaras det mesta som är "utanför" vagnen, stolar, bord, underlag, en del stänger, kablar mm. Man får räkna lite mellan tummen och pekfingret så det inte överstiger 100 kg som för det mesta är den godkända vikten på taket som ingår i lastvikten för bilen.
Men med lättviktsprylar så brukar det vara en liten marginal.
Glömde:
http://www.scandfree.se/