2020-02-24, 10:02
Det är skillnad på plyfa och plyfa, Kabe bl annat har formplyfa under (på senare vagnar) som är skyddad med ett plast överdrag och detta bör ju då skyddas med någonting som inte skadar plastöverdraget om det bedöms så.
De andra som använder Lauan Meranti har inget skyddsöverdrag (i original) och bör ju då skyddas lite bättre bl a annat mot vatten fukt som kan tänkas stänka upp eller att den bör skyddas mot markfukt som stiger rakt upp. I detta fall så säger expertisen att ett mellanrum på minst 30 cm bör vara mellan mark och undersida av vagn för ventilationens skull som då håller bort en del fukt.
Men här så har ju tillverkarna aplicerat en skyddande hinna med ett medel som inte bör påverka materialet och som med tiden föråldras som då behöver åtgärdas igen så man behåller ett visst skydd mot bl a fuktskador och röta. Dessa skador hittar man oftast främst vid/runt hjulhusen vid övergången mot golvunderlaget samt där stödbenen är monterade direkt i golvet i stället för i chassit.
De andra som använder Lauan Meranti har inget skyddsöverdrag (i original) och bör ju då skyddas lite bättre bl a annat mot vatten fukt som kan tänkas stänka upp eller att den bör skyddas mot markfukt som stiger rakt upp. I detta fall så säger expertisen att ett mellanrum på minst 30 cm bör vara mellan mark och undersida av vagn för ventilationens skull som då håller bort en del fukt.
Men här så har ju tillverkarna aplicerat en skyddande hinna med ett medel som inte bör påverka materialet och som med tiden föråldras som då behöver åtgärdas igen så man behåller ett visst skydd mot bl a fuktskador och röta. Dessa skador hittar man oftast främst vid/runt hjulhusen vid övergången mot golvunderlaget samt där stödbenen är monterade direkt i golvet i stället för i chassit.