2020-02-24, 10:02
(2020-02-23, 19:02)LMC400 Skrev: Har funderat en del på det där med med plywoodens förmåga att låta vatten eller fukt passera genom den.
MR = Moisture Resistent, fuktresistent
WBP = Water and Boiling Proof, vatten- och koksäker
Är det någon som kan förklara för mig hur en skiva som är uppbyggd av krysslimmade skickt med vattenresistent lim mellan varje lager skulle kunna släppa genom fukt?
Det är absolut inget angrepp på ditt inlägg Hagbard, men man hör ofta detta "att den ska släppa ut fukt" eller "att det inte får bli för tätt".
Det känns som en gammal skröna som överlevt länge.
Man vill väl att en bottenskiva i vagnen ska hålla fukten på utsidan för att det ska vara torrt inne? En plywoodskiva lär inte vara enkelriktad ur fuktsynpunkt tänker jag.
Har en god vän som jobbar som säljare för olika typer av skivmaterial för sveriges största företag i den branschen. Han har över 30 års erfarenhet av plywood och påstår att det är helt omöjligt för en vattenfast plywood att kunna släppa fukt i någon riktning.
Så, är det en skröna eller finns det någon annan förklaring?
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Skillnaden skulle jag tro kan beror på att teori och praktik inte går ihop samt definitioner.
Vattenfast plywood är vad jag förstår varunamn Formplyfa och lauan meranti är inte formplyfa med skyddade kanter och plast överdrag.
Formplyfa är helt tät medan lauan meranti inte är helt tät då den drar åt sig fukt men släpper inte i skikten då den har ett vattenfast lim melan.
Och hävdar "din kompis" att lauan merantin skall vara helt tät så skulle bl a inte denna kunna ruttna igenom vilken den gör, då stämmer inte teori och praktik.
Har lagat en del husvagnsgolv/väggar där fukten/vätan gått rakt igenom vilket fått både golv och väggar att ruttna bort.
Ovansidan på golven är oftast vanlig 5 mm plyfa utan WBP lim och den ruttnar då lite fortare än den understa.
Skulle den vara helt tät så skulle ju bara det yttre skicktet släppa med det gör den inte utan det släpper rakt igenom, men tar lite längre tid än för en vanlig icke WBP limmad som skicktar sig snabbare.
En typ av formplyfa med ytterskickt av plast samt spärrmålade kanter är ju "helt" tät och håller ganska bra om inte skivan på något sätt bearbetas med spik, borr eller att den skyddade ytan perforeras på något sätt. Vid minsta påverkan så börjar ju en nedbrytning där skadan har skett.
En Lauan meranti som inte har ett skyddande hölje och som de sedan både skruvas och spikas i vid varje skarv är en redan perforerad skiva som hålls ihop av ett lim som skyddar hoppsättningen lite bättre än med ett vanligt lim som inte är vattenresistent.
Så be din kompis då förklara varför husvagnar ruttnar om de inte skall dra till sig eller släppa igenom fukt/väta?
Det skulle ju då innebära att det inte finns några fuktskadade eller ruttna husvagnar och att det är en skröna.