Kassettoan har en fördel den ingår i tjänstevikten "tom", fylld så påverkas totalvikten med 15/20 kg beroende på modell.
Det som sedan hände vid införandet var då vikten las in i tjänstevikten så blev lastvikten motsvarande lägre (om man ville behålla en låg totalvikt i förhållande till den fordonspark som var normal vid det årstionde).
Allt i en vagn beroende på storlek har en specifik utrymmeskonstant samt även vad som bör ingå i tjänstevikten så man behåller en viss vikt för lastvikt. Det gäller att få in så mycket som möjligt på en begränsad yta.
Vanligaste dragbilar var dessa år när det var större och tyngre vagnar typ Kabe 540 smaragd, Polar 550 samt Cabby 610 GLX 1500 kg var Volvo 240/740 max släpvagnsvikt 1600 kg och Saab 9-5 1800 kg samt Ford Scorpio 1600 kg.
Vad är förutsättningarna i dag med vagnar upp mot 2500 kg?
Anar en återgång till lite billigare och enklare män ändock vagnar med någorlunda komfort och funktion utan en massa elektronik.
Det är ju ändå Camping som är syftet.
Det som sedan hände vid införandet var då vikten las in i tjänstevikten så blev lastvikten motsvarande lägre (om man ville behålla en låg totalvikt i förhållande till den fordonspark som var normal vid det årstionde).
Allt i en vagn beroende på storlek har en specifik utrymmeskonstant samt även vad som bör ingå i tjänstevikten så man behåller en viss vikt för lastvikt. Det gäller att få in så mycket som möjligt på en begränsad yta.
Vanligaste dragbilar var dessa år när det var större och tyngre vagnar typ Kabe 540 smaragd, Polar 550 samt Cabby 610 GLX 1500 kg var Volvo 240/740 max släpvagnsvikt 1600 kg och Saab 9-5 1800 kg samt Ford Scorpio 1600 kg.
Vad är förutsättningarna i dag med vagnar upp mot 2500 kg?
Anar en återgång till lite billigare och enklare män ändock vagnar med någorlunda komfort och funktion utan en massa elektronik.
Det är ju ändå Camping som är syftet.