2020-02-03, 14:02
Frågor och funderingar lämnas i https://campingforum.net/showthread.php?tid=868
Manöverenheten, knappsatsen.
2921 mellan 1982 – 1984 levererades pannan med två knappar i bakstycket på panelen och en gasregulator av typen Babysit med en vridtermostat i vit färg.
2921 mellan 1985 – 1989 levererades pannan med tre eller fyra knappar i fronten och en gasregulator av typen Eurosit med en vridtermostat i svart färg.
Den högre placeringen av knappsatsen kom 1992 med modell 2923.
Det som i princip skilde denna mot tidigare var att man satte en förlängningsstång från den nedre platsen av regulatorn upp till den nya platsen av knappsatsen samt att startfunktionen ändrades från ett par bimetallbleck till en mikrobrytare.
Inställningar av de olika knapparna på panelen beror mycket på om Elpatron med två steg 1000W och 2000W är monterad och att det även till den är monterad en cirkulationspump för 230V.
I det här fallet så utgår jag ifrån att allt är monterat så och även en varmvattenberedare, oftast då den äldre typen med shunt i botten för sommar och vinterinställning eller för endast typ varmvatten uppvärmning (shunten i botten kan kärva så läckage uppstår vilket kan leda till följdskador, det sitter en gummibussning där som kan vara bra att bytta när större ingrepp görs i systemet).
Efter uppstart, som togs upp tidigare, för att få en så bra komfortvärme som möjligt beroende då på den yttre temperaturen. Sommartid brukar det räcka med Elpatron om man har tillgång till att koppla in ström via en godkänd kabel, helst bör den då vara av typ 3G2,5 mm2, av kvalitet RDOE (H07RN-F). Vintertid, eller då temperaturen kryper ner mot -10 eller mer så brukar Elpatron inte kunna räcka till (beroende på storlek av vagn). Då brukar man få stödköra med Gasol eller bara Gasol.
Är man ute i skogen så kanske man inte har tillgång till ström, då är det gasol som gäller.
Denna inställning gäller avseende Gasolpannan efter det man har gjort en normal uppstart.
-Knappen för 12V intryckt.
-Knappen för termostat till höger (överkryssat T eller K) vilket innebär att cirkulationspumpen går hela tiden och rumstermostaten är frånkopplad (rumstermostaten har på ovansidan ett ”av och påslag” denna bör alltid vara ”påslagen”) .
-Knappen för Elpatron i mittenläget.
Den tillförda effekten sker då via vridtermostaten (den svarta ratten) där man kan välja utgångstemperatur på radiatorvattnet mellan märkningen 1 – 7.
Där 1:an motsvarar ca 30º
Där 2:an motsvarar ca 35º
Där 3:an motsvarar ca 40º
Där 4:an motsvarar ca 50º
Där 5:an motsvarar ca 60º
Där 6:an motsvarar ca 70º
Där 7:an motsvarar ca 80º
Vid val av läge så kan man jämföra skillnaden mellan utetemperaturen och det man önskar ha inomhus, prova med det, öka eller minska ett steg beroende på hur det upplevs. Denna inställning förbrukar minst gasol.
Fördelen med denna inställning är att man slipper kondens och kallras vid fönster samt att värmen kommer ut i alla hörn som oftast brukar ansamla en del fukt med onödiga skador som följd.
Bild 1 panel 12V.
Bild 2 elschema för pannan.
Manöverenheten, knappsatsen.
2921 mellan 1982 – 1984 levererades pannan med två knappar i bakstycket på panelen och en gasregulator av typen Babysit med en vridtermostat i vit färg.
2921 mellan 1985 – 1989 levererades pannan med tre eller fyra knappar i fronten och en gasregulator av typen Eurosit med en vridtermostat i svart färg.
Den högre placeringen av knappsatsen kom 1992 med modell 2923.
Det som i princip skilde denna mot tidigare var att man satte en förlängningsstång från den nedre platsen av regulatorn upp till den nya platsen av knappsatsen samt att startfunktionen ändrades från ett par bimetallbleck till en mikrobrytare.
Inställningar av de olika knapparna på panelen beror mycket på om Elpatron med två steg 1000W och 2000W är monterad och att det även till den är monterad en cirkulationspump för 230V.
I det här fallet så utgår jag ifrån att allt är monterat så och även en varmvattenberedare, oftast då den äldre typen med shunt i botten för sommar och vinterinställning eller för endast typ varmvatten uppvärmning (shunten i botten kan kärva så läckage uppstår vilket kan leda till följdskador, det sitter en gummibussning där som kan vara bra att bytta när större ingrepp görs i systemet).
Efter uppstart, som togs upp tidigare, för att få en så bra komfortvärme som möjligt beroende då på den yttre temperaturen. Sommartid brukar det räcka med Elpatron om man har tillgång till att koppla in ström via en godkänd kabel, helst bör den då vara av typ 3G2,5 mm2, av kvalitet RDOE (H07RN-F). Vintertid, eller då temperaturen kryper ner mot -10 eller mer så brukar Elpatron inte kunna räcka till (beroende på storlek av vagn). Då brukar man få stödköra med Gasol eller bara Gasol.
Är man ute i skogen så kanske man inte har tillgång till ström, då är det gasol som gäller.
Denna inställning gäller avseende Gasolpannan efter det man har gjort en normal uppstart.
-Knappen för 12V intryckt.
-Knappen för termostat till höger (överkryssat T eller K) vilket innebär att cirkulationspumpen går hela tiden och rumstermostaten är frånkopplad (rumstermostaten har på ovansidan ett ”av och påslag” denna bör alltid vara ”påslagen”) .
-Knappen för Elpatron i mittenläget.
Den tillförda effekten sker då via vridtermostaten (den svarta ratten) där man kan välja utgångstemperatur på radiatorvattnet mellan märkningen 1 – 7.
Där 1:an motsvarar ca 30º
Där 2:an motsvarar ca 35º
Där 3:an motsvarar ca 40º
Där 4:an motsvarar ca 50º
Där 5:an motsvarar ca 60º
Där 6:an motsvarar ca 70º
Där 7:an motsvarar ca 80º
Vid val av läge så kan man jämföra skillnaden mellan utetemperaturen och det man önskar ha inomhus, prova med det, öka eller minska ett steg beroende på hur det upplevs. Denna inställning förbrukar minst gasol.
Fördelen med denna inställning är att man slipper kondens och kallras vid fönster samt att värmen kommer ut i alla hörn som oftast brukar ansamla en del fukt med onödiga skador som följd.
Bild 1 panel 12V.
Bild 2 elschema för pannan.