2020-01-31, 15:01
(Detta inlägg var senast redigerat: 2020-02-03, 14:02 av Hagbard.
Edit Reason: Lite redigering
)
Frågor och funderingar lämnas i https://campingforum.net/showthread.php?tid=868
Nu har jag kommit till Elektroniken, pannans Elektronik är i förhållanden till andra pannor väldigt enkel.
Det enda som krävs i elektronik är att magnetventilen får lite ström för att den skall kunna hållas öppen under drift samt att kretsen där detta ingår även har två säkerhetsfunktioner.
I övrigt så är det bara cirkulationspumpen som behöver lite ström som kommer från Batteriet.
De övriga elektriska komponenterna i panelen är till för själva komforten som val av rumstermostat, val av värmekälla, val av gasol eller El (om Elpatron är monterad), val av Cirkulationspump (om fler pumpar är monterade), möjlighet till Fjällkoppling (extern start om Elpatron är monterad).
Om Elpatron är monterad ger det en möjlighet att tillföra värmen via elnätet som då också ger en möjlighet att välja typ av cirkulationspump (om den finns monterad) samt även möjlighet till "Fjällkoppling".
En del byggare i begynnelsen som installerat Comfortpanna 2921 har konstruerat en koppling från Batteriladdaren. Den fungerar som så att när knappen för Fjällkoppling är tillslagen och ström kopplas in så går den via laddaren till pannan och i det läget så behöver man inget batteri (kontrollera med instruktionsboken hur Din vagn fungerar).
Fjällkopplingen fungerar enbart via en ev monterad Elpatron, då krävs också en liten batterieliminator (om inte enligt ovan) från 230 V till 12 V via intaget som sitter vid knappsatsen på panelen.
Principen för pannan ser ut så här enligt Bild 1.
Det som kan hända är att, vid start så hålls inte magnetventilen öppen och indikeringen går inte upp till det Gröna fältet då kretsen från termoelementet är bruten p g a något fel.
Pannan slocknar när man släpper upp vridtermostaten (ratten).
Det man får undersöka i första hand är då denna krets som Bild 1 visar.
Det första felet brukar vara en oxidering i den "mellanplugg" som förgrenar kretsen via Överhettningsskyddet, rengöring eller i sämsta fall byte av mellanplugg.
Det andra kan vara att Termoelementet har slutat att fungera så ett byte behövs.
Det tredje kan vara att Överhettningsskyddet har slutat att fungera (smältsäkringen har löst ut) så ett byte behövs.
Det viktiga vid monteringen av både överhettningsskyddet och temperaturgivaren till regulatorn som är fastsatta en bit upp på pannans ytterhölje, är att värmeledningspastan som finns där skall ge så bra kontakt som möjligt till de båda elementen. Om inte så bör man skaffa ny och tillsätta.
Enligt Bild 2 så kan man göra mätningar för att lokalisera felet.
Nu har jag kommit till Elektroniken, pannans Elektronik är i förhållanden till andra pannor väldigt enkel.
Det enda som krävs i elektronik är att magnetventilen får lite ström för att den skall kunna hållas öppen under drift samt att kretsen där detta ingår även har två säkerhetsfunktioner.
I övrigt så är det bara cirkulationspumpen som behöver lite ström som kommer från Batteriet.
De övriga elektriska komponenterna i panelen är till för själva komforten som val av rumstermostat, val av värmekälla, val av gasol eller El (om Elpatron är monterad), val av Cirkulationspump (om fler pumpar är monterade), möjlighet till Fjällkoppling (extern start om Elpatron är monterad).
Om Elpatron är monterad ger det en möjlighet att tillföra värmen via elnätet som då också ger en möjlighet att välja typ av cirkulationspump (om den finns monterad) samt även möjlighet till "Fjällkoppling".
En del byggare i begynnelsen som installerat Comfortpanna 2921 har konstruerat en koppling från Batteriladdaren. Den fungerar som så att när knappen för Fjällkoppling är tillslagen och ström kopplas in så går den via laddaren till pannan och i det läget så behöver man inget batteri (kontrollera med instruktionsboken hur Din vagn fungerar).
Fjällkopplingen fungerar enbart via en ev monterad Elpatron, då krävs också en liten batterieliminator (om inte enligt ovan) från 230 V till 12 V via intaget som sitter vid knappsatsen på panelen.
Principen för pannan ser ut så här enligt Bild 1.
Det som kan hända är att, vid start så hålls inte magnetventilen öppen och indikeringen går inte upp till det Gröna fältet då kretsen från termoelementet är bruten p g a något fel.
Pannan slocknar när man släpper upp vridtermostaten (ratten).
Det man får undersöka i första hand är då denna krets som Bild 1 visar.
Det första felet brukar vara en oxidering i den "mellanplugg" som förgrenar kretsen via Överhettningsskyddet, rengöring eller i sämsta fall byte av mellanplugg.
Det andra kan vara att Termoelementet har slutat att fungera så ett byte behövs.
Det tredje kan vara att Överhettningsskyddet har slutat att fungera (smältsäkringen har löst ut) så ett byte behövs.
Det viktiga vid monteringen av både överhettningsskyddet och temperaturgivaren till regulatorn som är fastsatta en bit upp på pannans ytterhölje, är att värmeledningspastan som finns där skall ge så bra kontakt som möjligt till de båda elementen. Om inte så bör man skaffa ny och tillsätta.
Enligt Bild 2 så kan man göra mätningar för att lokalisera felet.