2020-01-30, 20:01
(Detta inlägg var senast redigerat: 2020-02-03, 14:02 av Hagbard.
Edit Reason: Lite redigering
)
Frågor och funderingar lämnas i https://campingforum.net/showthread.php?tid=868
Nu har vi kommit till den del som skall se till så den effekt som behövs för att kunna ge ett värmebehov ner till runt -30 grader eller mer i bästa fall.
Fungerar allt så bör det inte vara några problem.
Att tänka på är, vid start under kall väderlek (minusgrader). Då skall pannan startas med låg effekt (runt 3-4 på vridtermostaten) under de första 15-20 minuterna så systemet hinner att "anpassa" sig.
När allt fungerar och pilotlågan lyser med en "Blågrön" låga så är allt perfekt, några Gula inslag får inte förekomma.
Skulle inte lågan brinna med en Blågrön låga så är det något fel och då får man börja justera, göra rent eller helt krasst byta brännarhuvudet för pilotlågan (ganska billigt).
Oftast så brukar det räcka med justeringar och då främst rengöring av pilotlågans brännarhuvud samt även huvudbrännarens övre nät men också kontrollera avstånden mellan dels termoelementet och eller tändstiftet (bild 1).
I övrigt så kan det vara bra att då även göra rent vid och runt omkring huvudbrännarens undre del (bild 2 och 3) där det kan ansamlas en massa nedfallande skräp från dels skorstensröret men även utifrån kommande skräp som getingbon, fågelbon eller annat (speciellt vid uppställning året runt), men även kontrollera att intaget (under vagnen) för friskluft till pannan är rent och att det sitter där och att det fungerar.
Samtidigt så bör man kontrollera så "flamspridaren" sitter där den ska i skorstenen
(hänger i en krok uppifrån, går att se med en liten spegel eller en liten trådkamera uppifrån toppen eller nerifrån om hela värmepaketet är bortmonterat) denna ser till så värmen sprids och fördelas runt i den övre delen av pannan så värmen inte försvinner rakt ut till kråkorna utan att den tas tillvara för uppvärmningen av vagnen.
Den är bl a avgörande för att den tillförda energin tillvaratas på bästa sätt.
Bild 1.
Bild 2.
Bild 3.
Nu har vi kommit till den del som skall se till så den effekt som behövs för att kunna ge ett värmebehov ner till runt -30 grader eller mer i bästa fall.
Fungerar allt så bör det inte vara några problem.
Att tänka på är, vid start under kall väderlek (minusgrader). Då skall pannan startas med låg effekt (runt 3-4 på vridtermostaten) under de första 15-20 minuterna så systemet hinner att "anpassa" sig.
När allt fungerar och pilotlågan lyser med en "Blågrön" låga så är allt perfekt, några Gula inslag får inte förekomma.
Skulle inte lågan brinna med en Blågrön låga så är det något fel och då får man börja justera, göra rent eller helt krasst byta brännarhuvudet för pilotlågan (ganska billigt).
Oftast så brukar det räcka med justeringar och då främst rengöring av pilotlågans brännarhuvud samt även huvudbrännarens övre nät men också kontrollera avstånden mellan dels termoelementet och eller tändstiftet (bild 1).
I övrigt så kan det vara bra att då även göra rent vid och runt omkring huvudbrännarens undre del (bild 2 och 3) där det kan ansamlas en massa nedfallande skräp från dels skorstensröret men även utifrån kommande skräp som getingbon, fågelbon eller annat (speciellt vid uppställning året runt), men även kontrollera att intaget (under vagnen) för friskluft till pannan är rent och att det sitter där och att det fungerar.
Samtidigt så bör man kontrollera så "flamspridaren" sitter där den ska i skorstenen
(hänger i en krok uppifrån, går att se med en liten spegel eller en liten trådkamera uppifrån toppen eller nerifrån om hela värmepaketet är bortmonterat) denna ser till så värmen sprids och fördelas runt i den övre delen av pannan så värmen inte försvinner rakt ut till kråkorna utan att den tas tillvara för uppvärmningen av vagnen.
Den är bl a avgörande för att den tillförda energin tillvaratas på bästa sätt.
Bild 1.
Bild 2.
Bild 3.