2020-01-30, 19:01
(Detta inlägg var senast redigerat: 2020-02-03, 14:02 av Hagbard.
Edit Reason: Lite redigering
)
Frågor och funderingar lämnas i https://campingforum.net/showthread.php?tid=868
Nästa del i länken när det gäller värmekomforten är att få igång pannan.
Från och med 2921 då man gick över från Piezotändning till tänd transformator så byggde man in en "enkel" manövrering.
Det innebar, när man trycker ner vridtermostatratten så påverkas ett par bimetallkontakter (bild 1).
2923 har i stället en mikrobrytare som påverkas av "ratten" som ofta kan ställa till problem.
Då skall tänd transformatorn starta (bild 2) som bildar en gnistfunktion till tändstiftet vilket innebär att då gasen strömmar ur pilotmunstycket så skall brännaren tändas.
Allt borde då fungera samtidigt i o m att man även påverkar den ”plung” enligt (bild 3) som tryckts ner och öppnar magnetventilen som sedan skall hållas öppen genom att termoelementet alstrar en ström till denna som sedan går via överhettningsskyddet till magnetventilens hållkrets.
Det är viktigt att ”ratten” trycks ner ordentligt så den strömkrets som bildas kan hålla magnetventilen öppen.
När sedan visaren i indikeringsfönster har kommit upp till ca mitten (eller mer) i det Gröna fältet så släpper man upp vridtermostaten och reglerar in önskat värde mellan 1 - 7.
Fungerar allt nu så håller termoelementet magnetventilen öppen.
Det kan hända att "plungen" kärvar vilket kan få till följd att pannan inte går att stänga av, en liten smörjning där kan undanröja detta problem.
Det andra som kan hända är att tändgnista uteblir från det att man tryckte ner vridtermostaten, det kan bero på att kontakterna inte går emot varandra så en krets bildas eller uppstår, detta kan åtgärdas med en liten justering.
Det tredje är att krets uppstår men tänd transformatorn kommer inte igång.
Oftast beror det på dålig jord och speciellt den lilla "flörp" (Bild 2) som sitter på baksidan av tänd transformatorn som kan vara oxiderad.
Men även själva enheten som sådan kan ha dålig jordkontakt (hela apparaturen, sitter med en jordförbinning ovanför tänd transformatorn som skall vara förbunden med Batteriet via den övre kopplingsplinten på pannan).
Bild 1 kontakterna för start av pannan.
Bild 2 Tänd transformator.
Bild 3 Regulator
Nästa del i länken när det gäller värmekomforten är att få igång pannan.
Från och med 2921 då man gick över från Piezotändning till tänd transformator så byggde man in en "enkel" manövrering.
Det innebar, när man trycker ner vridtermostatratten så påverkas ett par bimetallkontakter (bild 1).
2923 har i stället en mikrobrytare som påverkas av "ratten" som ofta kan ställa till problem.
Då skall tänd transformatorn starta (bild 2) som bildar en gnistfunktion till tändstiftet vilket innebär att då gasen strömmar ur pilotmunstycket så skall brännaren tändas.
Allt borde då fungera samtidigt i o m att man även påverkar den ”plung” enligt (bild 3) som tryckts ner och öppnar magnetventilen som sedan skall hållas öppen genom att termoelementet alstrar en ström till denna som sedan går via överhettningsskyddet till magnetventilens hållkrets.
Det är viktigt att ”ratten” trycks ner ordentligt så den strömkrets som bildas kan hålla magnetventilen öppen.
När sedan visaren i indikeringsfönster har kommit upp till ca mitten (eller mer) i det Gröna fältet så släpper man upp vridtermostaten och reglerar in önskat värde mellan 1 - 7.
Fungerar allt nu så håller termoelementet magnetventilen öppen.
Det kan hända att "plungen" kärvar vilket kan få till följd att pannan inte går att stänga av, en liten smörjning där kan undanröja detta problem.
Det andra som kan hända är att tändgnista uteblir från det att man tryckte ner vridtermostaten, det kan bero på att kontakterna inte går emot varandra så en krets bildas eller uppstår, detta kan åtgärdas med en liten justering.
Det tredje är att krets uppstår men tänd transformatorn kommer inte igång.
Oftast beror det på dålig jord och speciellt den lilla "flörp" (Bild 2) som sitter på baksidan av tänd transformatorn som kan vara oxiderad.
Men även själva enheten som sådan kan ha dålig jordkontakt (hela apparaturen, sitter med en jordförbinning ovanför tänd transformatorn som skall vara förbunden med Batteriet via den övre kopplingsplinten på pannan).
Bild 1 kontakterna för start av pannan.
Bild 2 Tänd transformator.
Bild 3 Regulator