(2020-01-22, 22:01)Hagbard Skrev: Lite att läsa...
Visserligen Hyundai men samma företag som Kia (Hyundai äger Kia samma tekniker bakom ritningarna).
https://www.hyundaiforum.se/viewtopic.php?t=1804
Nu är det risk för att LMC400 blir riktigt uppskrämd när du länkar till en Hyundai som har skjutit ut en vevstake ur blocket. Någon resonerade runt att felorasken kunde vara en spridare som har hängt sig så att en cylinder har erhållit fullt blås med diesel. Tyvärr har den drabbade inte berättat vad tänkbar felorsaken kan ha varit utifrån vad dom såg när dom tog isär motorn.
En skillnade mellan diesel- och bensinmotorer är att det inte finns något spjäll som stryper lufttillförseln i dieselmotorn. I dieselmotorn stryrs effekten av mängden bränsle som sprutas in. I moderna direktinsprutade dieselmotorer styrs mängden bränsle och tidpunkt elektroniskt. När man chiptrimmar flashar man in annan mappning i styrenheten. Vid box-trimning manipulerar man signalerna till/från styrenheten. För att få ut mer effekt ur en turboladdad dieselmotor ökar man trycket från turbon samt sprutar in mer diesel.
Eftersom det sitter en ställbar potentiometer på KCR-boxarna vore det bar att veta vad som påverkas mellan de olika lägena.
Med husvagnen efter får bilen jobba mycket hårdare. Kan det vara som så att styrenheten får "spader" vid hård belastning under längre tid när KCR-boxen manipulerar signalerna till/från bilens styrenhet och att detta ger uppphov till underligt beteende när man startar motorn igen?
Själv hade jag valt att deaktivera KCR-boxen nu när du inte behöver extra kraft i Alperna och se hur bilen beteer sig.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”