2020-01-14, 17:01
Det är ju som väntat. Dieselförbrukningen ökar till det dubbla när jag drar husvagn med min bil. Där kan det hända att verkningsgraden ökar något med högre belastning, men det ligger i alla fall i det området.
Man behöver inte ens lämna landet för att få problem med en resa, där den effektiva räckvidden är max 20 mil. För några år sedan körde vi till Boden. Det är 130 mil hemifrån där jag bor. Även om man kör längs E4 kan man inte räkna med att hitta en laddplats just när man behöver den, efter knappt 20 mil. Så man får kanske stanna varje 10-15 mil och ladda, för att säkert klara sig till nästa. Sen beror det ju på vad det är för typ av laddning man hittar som avgör hur länge man står på samma ställe. Med husvagn får man ju räkna med 4-5 kWh per mil idag. Så även med 50 kW laddning blir det inte mycket mer än 10 mil på en timme.
Kör man inlandsvägar får man nog ha ett Biltemaelverk med sig, så man kan ladda 5 km per timme... Man hinner inte bli trött bakom ratten, i alla fall!
Man behöver inte ens lämna landet för att få problem med en resa, där den effektiva räckvidden är max 20 mil. För några år sedan körde vi till Boden. Det är 130 mil hemifrån där jag bor. Även om man kör längs E4 kan man inte räkna med att hitta en laddplats just när man behöver den, efter knappt 20 mil. Så man får kanske stanna varje 10-15 mil och ladda, för att säkert klara sig till nästa. Sen beror det ju på vad det är för typ av laddning man hittar som avgör hur länge man står på samma ställe. Med husvagn får man ju räkna med 4-5 kWh per mil idag. Så även med 50 kW laddning blir det inte mycket mer än 10 mil på en timme.
Kör man inlandsvägar får man nog ha ett Biltemaelverk med sig, så man kan ladda 5 km per timme... Man hinner inte bli trött bakom ratten, i alla fall!