Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elbilar och klimatkrisen
#14
(2020-01-13, 17:01)apersson850 Skrev: Jag vill hävda att än så länge går det inte att dra husvagn med batteribil. Det går att flytta på en husvagn med batteribil, ungefär som man kan flytta en lastbilstrailer med en terminaltruck. Men med den betydelsen som jag lägger i "dra husvagn" går det inte än.

Min husvagn är högst sansad i storlek, en 580. Men totalvikten är ändå 1700 kg. Att åka på semester är inte problemet. Då ska man ju, åtminstone i teorin, ha hur mycket tid som helst på sig till att göra saker. Det är när det är tävlingsarrangemang på gång som de blir störst problem. Då ska de dras både det ena och det andra, inte bara husvagn utan transportsläp och datavagnar, somligt så stort och fyrkantigt att jag varit med om en fyrdubbling av normal förbrukning när jag dragit med dieselbil i motvind. Dessutom finns det inte tid att köra iväg och ladda. Det är snoigt nog att få ihop arrangemangen när man inte behöver göra sånt. Ute på tävlingsplatsen är strömförbrukningen redan ett problem idag, när allt ska dela på 400 V 16 A. Så någon laddmöjlighet värd nanmnet finns inte där heller.

Dela ner räckvidden på en hyfsad batteribil till en fjärdedel, så är det inte mycket kvar sen. Sisådär 30-50 mils körning, en hel del av det med släp, är inte ovanligt att det behövs. Hade man kunnat stå och ladda på nätterna (arrangemangen kräver normalt tre dagar, en för uppmontering och två för tävlingsdagarna) hade det varit lite bättre förutsättningar, men det blir knappt någon ström över på nätterna heller.

Husvagn och Camping hade för några nummer sen en artikel om att dra runt med en Tesla X och en Kabe 520 Royal vill jag minnas.
Summeringen blev väl att elförbrukningen fördubblades med vagnen efter.
Ett annat störande problem man upplevde var att väldigt få laddstationer var utförda för att kunna ladda med husvagn efter. Man fick helt enkelt kroka av för att sen kroka på igen när laddningen var klar.
En Tesla X får dra 2300 kg och kraft finns det så räcker och blir över. Men med dubbel förbrukning blir det många stopp på en europaresa. Dodgy
När vi inte står sommar- och vintersäsong på Sollerö Camping far och flänger vi med en VW Tiguan -21 och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT -21.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Chriper för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara


Meddelande i denna tråd
Elbilar och klimatkrisen - av ebchage - 2019-12-08, 10:12
Elbilar och klimatkrisen - av LMC400 - 2019-12-08, 21:12
RE: Elbilar och klimatkrisen - av apersson850 - 2019-12-12, 14:12
RE: Elbilar och klimatkrisen - av Hagbard - 2020-01-02, 22:01
RE: Elbilar och klimatkrisen - av Chriper - 2020-01-08, 17:01
RE: Elbilar och klimatkrisen - av Hagbard - 2020-01-08, 20:01
Elbilar och klimatkrisen - av LMC400 - 2020-01-08, 18:01
RE: Elbilar och klimatkrisen - av Sokrates - 2020-01-13, 16:01
RE: Elbilar och klimatkrisen - av apersson850 - 2020-01-13, 16:01
RE: Elbilar och klimatkrisen - av Sokrates - 2020-01-13, 17:01
RE: Elbilar och klimatkrisen - av apersson850 - 2020-01-13, 17:01
RE: Elbilar och klimatkrisen - av Chriper - 2020-01-14, 15:01
RE: Elbilar och klimatkrisen - av apersson850 - 2020-01-14, 17:01

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)