2020-01-13, 17:01
(Detta inlägg var senast redigerat: 2020-01-13, 18:01 av apersson850.)
Jag vill hävda att än så länge går det inte att dra husvagn med batteribil. Det går att flytta på en husvagn med batteribil, ungefär som man kan flytta en lastbilstrailer med en terminaltruck. Men med den betydelsen som jag lägger i "dra husvagn" går det inte än.
Min husvagn är högst sansad i storlek, en 580. Men totalvikten är ändå 1700 kg. Att åka på semester är inte problemet. Då ska man ju, åtminstone i teorin, ha hur mycket tid som helst på sig till att göra saker. Det är när det är tävlingsarrangemang på gång som de blir störst problem. Då ska de dras både det ena och det andra, inte bara husvagn utan transportsläp och datavagnar, somligt så stort och fyrkantigt att jag varit med om en fyrdubbling av normal förbrukning när jag dragit med dieselbil i motvind. Dessutom finns det inte tid att köra iväg och ladda. Det är snoigt nog att få ihop arrangemangen när man inte behöver göra sånt. Ute på tävlingsplatsen är strömförbrukningen redan ett problem idag, när allt ska dela på 400 V 16 A. Så någon laddmöjlighet värd nanmnet finns inte där heller.
Dela ner räckvidden på en hyfsad batteribil till en fjärdedel, så är det inte mycket kvar sen. Sisådär 30-50 mils körning, en hel del av det med släp, är inte ovanligt att det behövs. Hade man kunnat stå och ladda på nätterna (arrangemangen kräver normalt tre dagar, en för uppmontering och två för tävlingsdagarna) hade det varit lite bättre förutsättningar, men det blir knappt någon ström över på nätterna heller.
Min husvagn är högst sansad i storlek, en 580. Men totalvikten är ändå 1700 kg. Att åka på semester är inte problemet. Då ska man ju, åtminstone i teorin, ha hur mycket tid som helst på sig till att göra saker. Det är när det är tävlingsarrangemang på gång som de blir störst problem. Då ska de dras både det ena och det andra, inte bara husvagn utan transportsläp och datavagnar, somligt så stort och fyrkantigt att jag varit med om en fyrdubbling av normal förbrukning när jag dragit med dieselbil i motvind. Dessutom finns det inte tid att köra iväg och ladda. Det är snoigt nog att få ihop arrangemangen när man inte behöver göra sånt. Ute på tävlingsplatsen är strömförbrukningen redan ett problem idag, när allt ska dela på 400 V 16 A. Så någon laddmöjlighet värd nanmnet finns inte där heller.
Dela ner räckvidden på en hyfsad batteribil till en fjärdedel, så är det inte mycket kvar sen. Sisådär 30-50 mils körning, en hel del av det med släp, är inte ovanligt att det behövs. Hade man kunnat stå och ladda på nätterna (arrangemangen kräver normalt tre dagar, en för uppmontering och två för tävlingsdagarna) hade det varit lite bättre förutsättningar, men det blir knappt någon ström över på nätterna heller.