Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elåtgång elpatron vs kupévärmare?
#7
(2019-09-28, 07:09)Ljusne-Håkan Skrev:
(2019-09-21, 14:09)apersson850 Skrev: Vattenburen värme är lågtempererad i radiatorerna. Det blir inte mycket strålningsvärme där. Konvektionen runt elementen gör att det mesta av värmen går uppåt, dit du vill ha den. I och med att värmen då (oftast) passerar förbi fönstren, på sin väg mot taket, motverkar det kallraset. På så sätt känns värmen jämnare och "goare", utan att du behöver höja temperaturen så mycket.
Eldar du bara med en fläktkamin mitt i vagnen måste du höja temperaturen mer, för att inte uppleva att det drar kallt från fönstren. I det längre loppet blir förlusterna lika stora, om du har samma genomsnittstemperatur, oavsett om du kör med fläkt eller vattenburen värme. Men med fläktvärmen får du dra på mer, i genomsnitt, för att det ska kännas OK vid fönstren. Alltså blir det dyrare att värma med fläkt än med vattenburen värme.
Alternativet är förstås att sänka komfortkravet, så du inte har det lika skönt med fläktvärmen. Men då kan du göra det med det vattenburna systemet också. Värmesystem som värmer där det verkligen behövs är alltid billigare i drift.
Jag dristar mig ändå till att påstå att jag har rätt och ni fel, i alla fall när det gäller min egen Cabby 532DLX. Kör jag vattenburna värmen blir den tid termostaten är tillslagen längre än med kupevärmaren även när vagnen varit uppvärmd minst ett dygn. Och mer kallras blir det inte heller. Fläkten snurrar ju runt värmen överallt utom bakom skåpen nere vid golvet och det är där vinsten i elförbrukning ligger. Den mesta av värmen från den vattenburna går uppåt men eftersom väggen blir rejält varm går en del den vägen ut till kråkorna. Smile
Kupevärmarens nackdel är att den oftast inte har en elektronisk termostat.

problemet med Cabby 532 och flera andra vagnar är att termostaten för till och frånslag (hysteres) sitter olämpligt för en fullgod funktion.

I Cabby 532 så sitter förmodligen termostat till höger innanför dörren och precis ovanför hyllan, en väldigt dålig placering för vagnens luftrörelser.
Därför långa till och frånslag. Mäter också temperaturen ca 160 cm över golv där det borde vara ca 110 över golv.

I vissa Polar så har man satt termostaten precis ovnför värmens inlopp vilket får till följd att när värmen kommer i radiatorerna så slår termostaten av vaför man får höja termostaten så det blir varm i hela vagnen. Eller så sitter termistorn i elektronikenheten som blir varm av just elektroniken och där termistorn då visar fel varför en höjning av tempen krävs för att få en dräglig värmekomfort.

I en del Hobby så har man satt termostaten precis ovanför trumapannan och vilken effekt ger det?

Ja det finns många placeringar och de som gjort dessa har nog ingen aning om luftens rörelse.

Men enligt nuvarande och äldre regler så om vagnen inte är modern och uppfyller de nya reglerna så är beräkningen ca 150 watt per m2 för en dräglig komfort och i en Cabby 532 som då är ca 12 m2 så åtgår det ca 1800 watt för att få den drägligheten. Och då måste man även ta hänsyn till luftströmar som inte överstiger 5 meter per sek som uppfattas som kallras.

Håller en slant på Alde i de här lägena, ingen annan panna slår denna konstruktion.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara


Meddelande i denna tråd
RE: Elåtgång elpatron vs kupévärmare? - av Hagbard - 2019-09-28, 15:09

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)