2019-07-20, 13:07
(2019-07-20, 12:07)Sokrates Skrev:(2019-07-19, 17:07)LMC400 Skrev: Blandar de inte alls i biodiesel i tex Tyskland?
Kan inte svara på frågan om hur det är med Bio-inblandning i dieseln i Tyskland. Det skilljer dock mellan Europa-diesel och svensk MK1-diesel, där bilarna drar mindre bränsle med Europa-diesel i tanken. Följande är från ett inlägg i Facebookgruppen "Bensinupproret 2.0":
Just tillbaka från en 480-mila resa i Europa med husbilen. En Fiat-diesel jtdi 2,8.
På de ställen det fanns Super Diesel eller Ultimated Diesel så tankades detta för ca 1,45€/L medan Diesel med inblandning av 10% Bio-smörja kostade ca 1,25€/L. Med ”ren diesel” drog den ca 2 dl mindre/mil vilket i praktiken betydde en vinst på ca 10C/mil (ca 1kr). Ren diesel är effektivast och motorn mår då som bäst!
Vad jag också vill belysa, är att i Tyskland, Österrike och Italien (där dessa val är möjliga till olika priser) ger man valet till kunden att betala för det man får. Här i Sverige betalar vi ett och samma pris för den diesel som erbjuds. Preems tallolje-diesel kostar dessutom mer, bara för att den är miljövänlig, vilket då kan diskuteras eftersom motorerna drar minst 2dl mer per mil. Staten lurar oss på skattepåslagen för bränslet och bolagen lurar oss på bränslet som gör att våra dieselbilar går sämre!
Berätta gärna om det finns anslaget på dieslpumparna hur mycket Bio-produkter som diesel innehåller. Skulle även vara intressant att se hur det ser ut om graden av bio-inblandning finns angivet på pumparna.
Jag ska sen hur det ser ut. När vi väl kommit på plats här förflyttar vi oss inte så mycket med bil så det blir inte mycket tankat heller. Ska hålla lite koll när vi kör hemåt den 4/8. Det finns ofta så många handtag att välja på att jag inte tänker på att titta efter biodiesel eller inte. Är glad när jag hittar ett svart med diesel.
Jag tycker också att vi borde erbjudits diesel i Sverige som inte innehåller massa annat. Det är ju lite knepigt när man ser en dieselbil komma med en rinnande stråle ur avgasröret. Hörde att detta var oförbränd RME. Enligt den som berättade det så fordras det en varm motor för att RME ska förbrännas. Fram tills motorn är varm rinner den oförbrännd igenom. Sant eller inte kan jag inte svara på men vanlig dieselolja rinner inte rakt igenom iallafall. Den ryker vitt eller åt det blåa hållet så fort den värms upp lite men inte brinner ordentligt.
Borde vara bättre med ett bränsle som bilen mår bra av som verkligen förbränns och inte ligger längs med vägarna. Klart är att vi får dyrare bränslekostnader ju mer oljebolagen blandar i hemma i Sverige.
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk