Här är en länk till läsvärd information om diesel:
spbi.se/uppslagsverk/fakta/drivmedel/dieselbransle/dieselbransle-miljoklass-1
Följande stycke handlar om tillväxt av mikroorganismer som kan vara ett problem med den svenska MK1 dieseln:
Dieselbränsle med tillsats av biokomponent såsom FAME kräver större omsorg vid lagring då detta dieselbränsle också är vattenkänsligare än fossil diesel. Vi rekommenderar att cisterner rengörs före första leverans av dieselbränsle med FAME
- - -
Lagringstiden för dieselbränsle med tillsats av FAME bör inte vara längre än 1 år.
Under inverkan av dagsljus/solljus kan blandningskomponenter såsom FAME genomgå en oxidationsprocess som ger utfällningar / partiklar. Därför skall cisternen, om den är av plast, vara mörkfärgad eller lagras mörkt så att bränslet skyddas mot ljus. Användning av icke godkända plastcisterner innebär alltid en risk att plasten löses upp av dieselbränslet.
Mikroorganismer som finns överallt kan även överleva i dieselbränsle. Dessa mikroorganismer, mikrober, finns naturligt i marken och kommer via luften in i bränslet under lagring och hantering men de förblir i vila om de inte kommer i kontakt med vatten. Mikroberna kan växa i kolväten som innehåller fritt vatten. De lever i den fria vattenfasen, antingen i det separata vattenskiktet i botten av cisternen eller i små droppar som svävar i bränslet, och använder kolet i bränslet som föda för sin tillväxt. Genom att se till att cisternen är fri från vatten kan man undvika tillväxt av mikroorganismer.
spbi.se/uppslagsverk/fakta/drivmedel/dieselbransle/dieselbransle-miljoklass-1
Följande stycke handlar om tillväxt av mikroorganismer som kan vara ett problem med den svenska MK1 dieseln:
Dieselbränsle med tillsats av biokomponent såsom FAME kräver större omsorg vid lagring då detta dieselbränsle också är vattenkänsligare än fossil diesel. Vi rekommenderar att cisterner rengörs före första leverans av dieselbränsle med FAME
- - -
Lagringstiden för dieselbränsle med tillsats av FAME bör inte vara längre än 1 år.
Under inverkan av dagsljus/solljus kan blandningskomponenter såsom FAME genomgå en oxidationsprocess som ger utfällningar / partiklar. Därför skall cisternen, om den är av plast, vara mörkfärgad eller lagras mörkt så att bränslet skyddas mot ljus. Användning av icke godkända plastcisterner innebär alltid en risk att plasten löses upp av dieselbränslet.
Mikroorganismer som finns överallt kan även överleva i dieselbränsle. Dessa mikroorganismer, mikrober, finns naturligt i marken och kommer via luften in i bränslet under lagring och hantering men de förblir i vila om de inte kommer i kontakt med vatten. Mikroberna kan växa i kolväten som innehåller fritt vatten. De lever i den fria vattenfasen, antingen i det separata vattenskiktet i botten av cisternen eller i små droppar som svävar i bränslet, och använder kolet i bränslet som föda för sin tillväxt. Genom att se till att cisternen är fri från vatten kan man undvika tillväxt av mikroorganismer.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”