2017-09-19, 15:09
Hittade en bild från min gamla limousine en Volvo 960 1995 som det var ett originalmonterat drag på.
Bilen fick dra som max dragvikt var 2150 men sen så skrev man, max släpvagnsvikt 1600 och dragets specifikationer var 1900 kg och det såg ut så här:
Vilket då innebär att några 2150 eller 1900 kg kunde man ju inte dra med detta då bilen begränsades det till 1600 kg och sedan så sa det ju att max kultryck till 75 kg (S-värde).
D-värdet är satt till den europeiska normen D 9,8 kN (1000 kg) som då översatt blir 999,38 kg i rörelseenergi. Vilket är vanligt på Europeiska bilar.
Reglerna säger det lägsta värdet gäller oavsett var det står, det innebär att för att dra en vagn som som hade ett tryck på kulskålen av 100 kg och inte gick att lasta så dels horisontlinjen stämde eller så att lasten inte gick att fördela så att belastningen på kulan blev max 75 kg så var det fel bil till rätt Husvagn.
Hagbard
Bilen fick dra som max dragvikt var 2150 men sen så skrev man, max släpvagnsvikt 1600 och dragets specifikationer var 1900 kg och det såg ut så här:
Vilket då innebär att några 2150 eller 1900 kg kunde man ju inte dra med detta då bilen begränsades det till 1600 kg och sedan så sa det ju att max kultryck till 75 kg (S-värde).
D-värdet är satt till den europeiska normen D 9,8 kN (1000 kg) som då översatt blir 999,38 kg i rörelseenergi. Vilket är vanligt på Europeiska bilar.
Reglerna säger det lägsta värdet gäller oavsett var det står, det innebär att för att dra en vagn som som hade ett tryck på kulskålen av 100 kg och inte gick att lasta så dels horisontlinjen stämde eller så att lasten inte gick att fördela så att belastningen på kulan blev max 75 kg så var det fel bil till rätt Husvagn.
Hagbard