2019-03-14, 20:03
Det gör du rätt i, skaffa en gammal Volvo. Synd bara att dom ligger så högt i pris nu då dom är väldigt populära som isbilar för pojkar med fantasi.
Haft många Volvo och den bästa dragaren var en Volvo 960 -95, märktes inte att det var något bakom egentligen och då drog jag en Ametist på 1600 kg. Bensinförbrukningen i 960;in var lite lägre än i den 945 som jag hade innan.
945 drog utan vagn ca 1,0 och med vagn ca 1,3.
960 drog utan vagn 0,95 och med vagn 1,3.
Skillnaderna var inte så stora egentligen
Nuvarande Volvo ligger på landsväg utan vagn på ca 0,8 och med vagn (1400 kg) på ca 1,2.
Har i regel alltid kört automat och det man får tänka på när det gäller Volvo och automat är att aldrig köra på "D" utan en växel under så inte Lock Uppen går i.
Min nuvarande kör jag på "3" och max 18-1900 varv.
I en manuellt växlad bil får man inte köra på en högre växel än 3:an om den är fyrväxlad och max 4:an om den är femväxlad (står oftast i instruktionsboken) aldrig på 5:an. Har bytt många kopplingar och torra lådor där man kört släp med för hög växel och bränt både koppling och låda.
Men en gammal 745, helrenoverade en 740 -90 för en del år sedan (automat så klart) totalrenovering av motorn bl a och den gick sedan som en limosin. Hade tidigare gått 54 000 mil och var bara oljebytt på. Men så hamnade den i händerna på en "sladdare" som inte visste att man behövde byta kamrem så det blev lite sallad som inte såg så kul ut.
På besiktningen så var killen tvungen att "riktigt" kolla alla papper, har den verkligen gått 54360 mil?
Ja sa jag lite blygt, kör så försiktigt och helst på sommarn, är ju lite gammal själv...
Haft många Volvo och den bästa dragaren var en Volvo 960 -95, märktes inte att det var något bakom egentligen och då drog jag en Ametist på 1600 kg. Bensinförbrukningen i 960;in var lite lägre än i den 945 som jag hade innan.
945 drog utan vagn ca 1,0 och med vagn ca 1,3.
960 drog utan vagn 0,95 och med vagn 1,3.
Skillnaderna var inte så stora egentligen
Nuvarande Volvo ligger på landsväg utan vagn på ca 0,8 och med vagn (1400 kg) på ca 1,2.
Har i regel alltid kört automat och det man får tänka på när det gäller Volvo och automat är att aldrig köra på "D" utan en växel under så inte Lock Uppen går i.
Min nuvarande kör jag på "3" och max 18-1900 varv.
I en manuellt växlad bil får man inte köra på en högre växel än 3:an om den är fyrväxlad och max 4:an om den är femväxlad (står oftast i instruktionsboken) aldrig på 5:an. Har bytt många kopplingar och torra lådor där man kört släp med för hög växel och bränt både koppling och låda.
Men en gammal 745, helrenoverade en 740 -90 för en del år sedan (automat så klart) totalrenovering av motorn bl a och den gick sedan som en limosin. Hade tidigare gått 54 000 mil och var bara oljebytt på. Men så hamnade den i händerna på en "sladdare" som inte visste att man behövde byta kamrem så det blev lite sallad som inte såg så kul ut.
På besiktningen så var killen tvungen att "riktigt" kolla alla papper, har den verkligen gått 54360 mil?
Ja sa jag lite blygt, kör så försiktigt och helst på sommarn, är ju lite gammal själv...