(2019-01-24, 23:01)BoUte Skrev: Tack för alla kommentarer och synpunkter!
Först tänkte jag också ringa / maila och fråga Transportstyrelsen kring detta, då jag befarade att även lastvikten skulle ha minskat. Men där står ju fortfarande samma lastvikt och totalvikt och är bara skattevikten som ändrats.
Vad jag kan se finns det inga andra ändringar. Ska kolla mot registreringsbeviset jag har här hemma imorgon för säkerhets skull.
Besiktningskillen sa att det stod att min husvagn hade tryckluftsbromsar och skrattade åt det med kommentaren "ovanligt kraftiga bromsar för en liten husvagn", så kanske gick han in och ändrade något och detta då också blev påverkat.
Med angiven totalvikt 790 kg, vikt axel 1, 70 kg, vikt axel 2, 720 kg och skattevikt 720 kg, så kan det ju stämma logiskt för mig att skattevikten är 720 kg - man ska väl inte behöva vara expert på detta utan om siffrorna logiskt verkar hänga ihop så och jag har kvar min totalvikt och lastvikt så låter jag bli att rota i det mer, är min tanke just nu.
Hade inte siffrorna hängt ihop så det ser logiskt ut skulle jag helt säkert kontaktat Transportstyrelsen.
Men visst känns det konstigt att skattevikten ändras efter 28 år, men å andra sidan så är jag ju inte insatt i om det gjorts några småjusteringar i regelverket. De skriver ju inte anledningen till ändringen, så jag kan ju inte avgöra varför den gjorts eller från det se att det är uppenbart fel.
Såhär får jag ju ungefär en extra fyllning av en av mina P6 gasolflaskor per år :-)
Ändringen beror nog på att det skett en förväxling av siffror. I kod F.5 (Blåa delen) på registreringsbeviset så talar man bara om kulvikt och axelvikt men det betyder inte att det skall räknas ihop i totalvikten.
Ser man till direktiven som vi nu måste följa så stämmer det ganska bra även om vi har tillfört något begrepp som inte framgår i direktiven.
https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex...101:SV:PDF