2018-11-22, 15:11
Är alltid spännande med nya lösningar på existerande produkter. Skoj att ta del av detta.
Men de hoppade helt över hur lösningen var tänkt för att få bilens och släpets draganordning i samma höjd inför den automatiska ihopkopplingen.
Nuvarande kulhandske kan man ju även lätt koppla ihop med en ganska stor vinkel mellan bil och släp, vilket är helt nödvändigt där jag har min husvagn parkerad i dagsläget. Men det går ju säkert också att lösa för en automatisk draganordning.
Gäller ju dock att ha med tillräckligt många parametrar från verklighetens behov in i sådan här nyutveckling, för att få en tillräckligt praktiskt välfungerande produkt. Risken är ju dock att komplexiteten snabbt springer iväg, när man inte bara tar hänsyn till denna enkla bassituation för ihopkoppling av bil och släp.
Att den nuvarande kulhandskeprincipen hängt med ända sedan 1932 kan ju vara att den dels är rimligt välfungerande, dels är kostnadseffektiv samt dels att ett systemskifte i kopplingsanordning skapar inkompatibilitetsproblem mellan nya släp och bilar mot hela den existerande flottan av bilar och släp, vilket blir väldigt bökigt för många.
Släp / husvagnar tenderar ju även ha betydligt längre livslängd än dragbilarna.
Men man kan väl kanske tänka sig en möjlighet att kunna sätta in en adapter med dragkula i detta nya draget i bilen.
Men de hoppade helt över hur lösningen var tänkt för att få bilens och släpets draganordning i samma höjd inför den automatiska ihopkopplingen.
Nuvarande kulhandske kan man ju även lätt koppla ihop med en ganska stor vinkel mellan bil och släp, vilket är helt nödvändigt där jag har min husvagn parkerad i dagsläget. Men det går ju säkert också att lösa för en automatisk draganordning.
Gäller ju dock att ha med tillräckligt många parametrar från verklighetens behov in i sådan här nyutveckling, för att få en tillräckligt praktiskt välfungerande produkt. Risken är ju dock att komplexiteten snabbt springer iväg, när man inte bara tar hänsyn till denna enkla bassituation för ihopkoppling av bil och släp.
Att den nuvarande kulhandskeprincipen hängt med ända sedan 1932 kan ju vara att den dels är rimligt välfungerande, dels är kostnadseffektiv samt dels att ett systemskifte i kopplingsanordning skapar inkompatibilitetsproblem mellan nya släp och bilar mot hela den existerande flottan av bilar och släp, vilket blir väldigt bökigt för många.
Släp / husvagnar tenderar ju även ha betydligt längre livslängd än dragbilarna.
Men man kan väl kanske tänka sig en möjlighet att kunna sätta in en adapter med dragkula i detta nya draget i bilen.
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!