Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Nytt drag
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Ska bli intresant att följa. Iden är ju trevlig.
Är alltid spännande med nya lösningar på existerande produkter. Skoj att ta del av detta.
Men de hoppade helt över hur lösningen var tänkt för att få bilens och släpets draganordning i samma höjd inför den automatiska ihopkopplingen.

Nuvarande kulhandske kan man ju även lätt koppla ihop med en ganska stor vinkel mellan bil och släp, vilket är helt nödvändigt där jag har min husvagn parkerad i dagsläget. Men det går ju säkert också att lösa för en automatisk draganordning.
Gäller ju dock att ha med tillräckligt många parametrar från verklighetens behov in i sådan här nyutveckling, för att få en tillräckligt praktiskt välfungerande produkt. Risken är ju dock att komplexiteten snabbt springer iväg, när man inte bara tar hänsyn till denna enkla bassituation för ihopkoppling av bil och släp.

Att den nuvarande kulhandskeprincipen hängt med ända sedan 1932 kan ju vara att den dels är rimligt välfungerande, dels är kostnadseffektiv samt dels att ett systemskifte i kopplingsanordning skapar inkompatibilitetsproblem mellan nya släp och bilar mot hela den existerande flottan av bilar och släp, vilket blir väldigt bökigt för många.
Släp / husvagnar tenderar ju även ha betydligt längre livslängd än dragbilarna.
Men man kan väl kanske tänka sig en möjlighet att kunna sätta in en adapter med dragkula i detta nya draget i bilen.
I NyTekniks artikel stod det lite mer förklarat kring detta:

"Eftersom fokus ligger på användarvänlighet har teamet även försökt få till en koppling som gör att föraren inte behöver lämna bilen. Därför har stödhjulet försetts med en elmotor. [...]"
"Att få släpet i rätt höjd var den svåraste utmaningen rent tekniskt. Lösningen blev att lägga till intelligens i släpet, säger hon.
Intelligensen består av elektronik som gör att släpet och bilen kan kommunicera trådlöst via en molntjänst, alternativt via blåtand."

Så det innebär att släp behöver vara utrustade med batteri och elektronik för att fungera automatiskt med detta drag.

NyTeknik: Genusperspektiv på dragkroken gav automatisk koppling
Ganska kul att de använder sig av molntjänst för att få draget i rätt höjd. Går nätet ner när man ska koppla ihop får man leva med ett rejält skotthål i baklucken Smile
Det jag undrar över är att den inte ser ledad ut,så det går väl bara att köra rakt fram. :s
Det syns ju en bälg, frågan är om det är en led eller till påskjutsbroms. Men jag tror inte mycket på det, en väldigt dyr anläggning bara för att slippa gå ut och koppla.
Finns nog en anledning till att dagens standard hängt med ett tag. Visserligen har den förfinats med friktionskoppling, men grunden är densamma. Det är inte enkelt att byta ut den typen av standard.