2018-11-15, 19:11
(2018-11-10, 10:11)LMC400 Skrev: Känns konstigt att Sverige har mindre strama regler på detta området men så verkar det vara. Har alltid tyckt att det är märkligt att gasolkontrollen på besiktningen är frivillig när man tex inte blir godkänd om skyltbelysningen inte fungerar. Verkar inte vara kopplat till vilka konsekvenser en dålig funktion kan få.
När gasolkontrollen ingick i kontrollbesiktningen så var det efter de Svenska reglerna.
Efter detta så har Sverige och övriga Europa anpassat sina regler efter den konvention som ligger till grund för anpassningen som skapades så tidigt som 98/34/EG av den 22 juni 1998 (som sedermera har vidareutvecklats med nyare anpassningar).
Sverige var däremot lite sena i sin anpassning men nu är vi där och Danmark bör ha varit före oss, men lika regler gäller för hela unionen.
Därför tog man bort gasoltesten i kontrollbesiktningen för det tyckte Bryssel inte behövdes då Sverige var ganska ensamma om att utföra den.
Det som däremot beskrivs om man läser "hela" konventionen är att utrustningen skall på förhand vara godkänd av ackrediterat organ och får sedan under tid inte förändras annat med delar som varit tillgängliga och godkända vid ackrediteringen (inga piratdelar eller annat som förändrar konstruktionen eller den utrustning som framgår enligt det kontrolldokumentet som skall medföras under färd och finnas tillgängligt vid en ev. ny registreringsbesiktning).