Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Gasolregulatorer
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Danska Kosangas säljer olika lågtrycksregulatorer (29 mbar) för slanganslutning:
Här är en länk till en översikt över deras regulatorer för olika flaskventiler:

shop.kosangas.dk - regulatoroversigt_2017

Undrar vad är det för skillnad mellan dem. Är skillnaden att lågrtrycksregulatorn för husvagnar och husbilar är utrustade med slangbrottsventil eller är det något annat som skiljer?
Hittade en informationsfolder hos Kosan Gas där det verkar som att de regulatorer som används i husbil/husvagn skall vara försedda med både en högtrycksventil (aktiveres ved et tryk over 150 mbar) och en slangbrottsventil.

www.kosangas.dk/media/3505/caravan_folder_december_2017_final.pdf

Hos Fogas hittade jag Sprängämnesinspektionens föreskrifter (SÄIFS 2001:2) om brandfarliga gaser och
vätskor i husvagnar, husbilar, manskapsvagnar m.m.

Kap. 5 Reducerventiler
5.1 Reducerventils utgående tryck skall vara anpassat till gasapparaterna. Högsta
tillåtna drifttryck för apparater och ledningar inne i fordonet är 50 mbar.
5.2 Vid reducerventilen skall finnas en skylt som tydligt anger den gastyp och det
drifttryck, i mbar, för vilka apparaterna är avsedda.
5.3 Reducerventilen får endast vara åtkomlig utifrån. Dock får reducerventilen vara
åtkomlig inifrån om åtkomligheten utifrån skulle kräva håltagning i en typgodkänd
kaross.
5.4 Före reducerventilen får en slang vara ansluten. Slangen skall vara avsedd för gasol,
tåla -30 ºC och vara av högtryckstyp. Den får vara högst 0,7 m lång. Slangen skall ha
fabriksmonterade kopplingar.
5.5 Efter reducerventilen får en slang vara ansluten. Slangen skall vara avsedd för gasol
och tåla -30 ºC. Den får vara högst 1 m lång. Rörledningen skall ha slanganslutning och
slangen skall vara väl fastsatt på denna. Slangen får inte vara dragen genom yttervägg
eller golv.

(www.fogas.se - SAEIF-2001-2-Husvangnar.pdf)

Det verkar som att det råder mindre stränga regler i Sverige för regulatorerna än vad som tycks vara fallet i Danmark.
Känns konstigt att Sverige har mindre strama regler på detta området men så verkar det vara. Har alltid tyckt att det är märkligt att gasolkontrollen på besiktningen är frivillig när man tex inte blir godkänd om skyltbelysningen inte fungerar. Verkar inte vara kopplat till vilka konsekvenser en dålig funktion kan få.
(2018-11-10, 10:11)LMC400 Skrev: [ -> ]Känns konstigt att Sverige har mindre strama regler på detta området men så verkar det vara. Har alltid tyckt att det är märkligt att gasolkontrollen på besiktningen är frivillig när man tex inte blir godkänd om skyltbelysningen inte fungerar. Verkar inte vara kopplat till vilka konsekvenser en dålig funktion kan få.

När gasolkontrollen ingick i kontrollbesiktningen så var det efter de Svenska reglerna.

Efter detta så har Sverige och övriga Europa anpassat sina regler efter den konvention som ligger till grund för anpassningen som skapades så tidigt som 98/34/EG av den 22 juni 1998 (som sedermera har vidareutvecklats med nyare anpassningar). 

Sverige var däremot lite sena i sin anpassning men nu är vi där och Danmark bör ha varit före oss, men lika regler gäller för hela unionen.

Därför tog man bort gasoltesten i kontrollbesiktningen för det tyckte Bryssel inte behövdes då Sverige var ganska ensamma om att utföra den.

Det som däremot beskrivs om man läser "hela" konventionen är att utrustningen skall på förhand vara godkänd av ackrediterat organ och får sedan under tid inte förändras annat med delar som varit tillgängliga och godkända vid ackrediteringen (inga piratdelar eller annat som förändrar konstruktionen eller den utrustning som framgår enligt det kontrolldokumentet som skall medföras under färd och finnas tillgängligt vid en ev. ny registreringsbesiktning).
Min Långe Jan jävlades o slocknade mitt i natten. Det första jag gjorde var att byta flaskregulatorn, köpte en på Byggmax, ny slang ingick för 149kr. När jag bytt såg att både den gamla regulatorn och pannan är märkta med 30 mbar. Den nya jag satte dit på 29 mbar. Kan den lilla skillnaden spela roll?