Hittade en informationsfolder hos Kosan Gas där det verkar som att de regulatorer som används i husbil/husvagn skall vara försedda med både en högtrycksventil (aktiveres ved et tryk over 150 mbar) och en slangbrottsventil.
www.kosangas.dk/media/3505/caravan_folder_december_2017_final.pdf
Hos Fogas hittade jag Sprängämnesinspektionens föreskrifter (SÄIFS 2001:2) om brandfarliga gaser och
vätskor i husvagnar, husbilar, manskapsvagnar m.m.
Kap. 5 Reducerventiler
5.1 Reducerventils utgående tryck skall vara anpassat till gasapparaterna. Högsta
tillåtna drifttryck för apparater och ledningar inne i fordonet är 50 mbar.
5.2 Vid reducerventilen skall finnas en skylt som tydligt anger den gastyp och det
drifttryck, i mbar, för vilka apparaterna är avsedda.
5.3 Reducerventilen får endast vara åtkomlig utifrån. Dock får reducerventilen vara
åtkomlig inifrån om åtkomligheten utifrån skulle kräva håltagning i en typgodkänd
kaross.
5.4 Före reducerventilen får en slang vara ansluten. Slangen skall vara avsedd för gasol,
tåla -30 ºC och vara av högtryckstyp. Den får vara högst 0,7 m lång. Slangen skall ha
fabriksmonterade kopplingar.
5.5 Efter reducerventilen får en slang vara ansluten. Slangen skall vara avsedd för gasol
och tåla -30 ºC. Den får vara högst 1 m lång. Rörledningen skall ha slanganslutning och
slangen skall vara väl fastsatt på denna. Slangen får inte vara dragen genom yttervägg
eller golv.
(www.fogas.se - SAEIF-2001-2-Husvangnar.pdf)
Det verkar som att det råder mindre stränga regler i Sverige för regulatorerna än vad som tycks vara fallet i Danmark.
www.kosangas.dk/media/3505/caravan_folder_december_2017_final.pdf
Hos Fogas hittade jag Sprängämnesinspektionens föreskrifter (SÄIFS 2001:2) om brandfarliga gaser och
vätskor i husvagnar, husbilar, manskapsvagnar m.m.
Kap. 5 Reducerventiler
5.1 Reducerventils utgående tryck skall vara anpassat till gasapparaterna. Högsta
tillåtna drifttryck för apparater och ledningar inne i fordonet är 50 mbar.
5.2 Vid reducerventilen skall finnas en skylt som tydligt anger den gastyp och det
drifttryck, i mbar, för vilka apparaterna är avsedda.
5.3 Reducerventilen får endast vara åtkomlig utifrån. Dock får reducerventilen vara
åtkomlig inifrån om åtkomligheten utifrån skulle kräva håltagning i en typgodkänd
kaross.
5.4 Före reducerventilen får en slang vara ansluten. Slangen skall vara avsedd för gasol,
tåla -30 ºC och vara av högtryckstyp. Den får vara högst 0,7 m lång. Slangen skall ha
fabriksmonterade kopplingar.
5.5 Efter reducerventilen får en slang vara ansluten. Slangen skall vara avsedd för gasol
och tåla -30 ºC. Den får vara högst 1 m lång. Rörledningen skall ha slanganslutning och
slangen skall vara väl fastsatt på denna. Slangen får inte vara dragen genom yttervägg
eller golv.
(www.fogas.se - SAEIF-2001-2-Husvangnar.pdf)
Det verkar som att det råder mindre stränga regler i Sverige för regulatorerna än vad som tycks vara fallet i Danmark.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”