2018-09-18, 16:09
Nu har vi kör en lite längre tur med vagnen efter bilen.
För att testa det där med högre bränsleförbrukning vid användandet av farthållare så körde vi den första delen av semestern utan farthållare och den sista med.
Vi körde Landskrona-Göteborg-Falun-Härnösand-Östersund, UTAN farthållare. (E20, Rv50, E16, E4, E14) ungefär 128 mil.
Sträckan Östersund-Rättvik-Karlstad-Landskrona, MED farthållare (E45, Rv70, E45, Rv26, Rv63, E18, E45, Rv44, E6) ungefär 111 mil.
Så det är inte samma sträcka vi kört med och utan farthållare.
Medelhastighet mellan 70 och 80 km/h på sträckorna, 85 km/h försökte vi hålla där det gick.
Tågvikten på ekipaget ungefär 3800 kg, uppskattat värde.
Av detta fick vi fram att UTAN farthållare så drog bilen 1,12-1,24 L/mil.
Med farthållare blev den siffran 1,17-1,26 L/mil.
Vi spara ca 4 Liter diesel på att köra utan farthållare i 128 mil.
Jag kommer att köra med farthållare i fortsättningen.
För att testa det där med högre bränsleförbrukning vid användandet av farthållare så körde vi den första delen av semestern utan farthållare och den sista med.
Vi körde Landskrona-Göteborg-Falun-Härnösand-Östersund, UTAN farthållare. (E20, Rv50, E16, E4, E14) ungefär 128 mil.
Sträckan Östersund-Rättvik-Karlstad-Landskrona, MED farthållare (E45, Rv70, E45, Rv26, Rv63, E18, E45, Rv44, E6) ungefär 111 mil.
Så det är inte samma sträcka vi kört med och utan farthållare.
Medelhastighet mellan 70 och 80 km/h på sträckorna, 85 km/h försökte vi hålla där det gick.
Tågvikten på ekipaget ungefär 3800 kg, uppskattat värde.
Av detta fick vi fram att UTAN farthållare så drog bilen 1,12-1,24 L/mil.
Med farthållare blev den siffran 1,17-1,26 L/mil.
Vi spara ca 4 Liter diesel på att köra utan farthållare i 128 mil.
Jag kommer att köra med farthållare i fortsättningen.
http://manssonslatadagar.blogspot.se/ - https://www.instagram.com/manssonslatadagar/
- Polar 590 CTH, 2019 - Volkswagen Passat 193 Hk Diesel, 2025 - Skåne -
- Polar 590 CTH, 2019 - Volkswagen Passat 193 Hk Diesel, 2025 - Skåne -