2018-07-03, 20:07
Kör jag i 80 drar det bara 0,79 diesel med V70 2,4D från -07 och 1250 kg Cabby från -89. I den farten är det ingen idé att inte använda farthållaren, bilen drar på högsta växeln upp för de flesta backar. Släpper jag av lite i motluten tappar den genast vridmoment så jag får växla ner, o då drar det omedelbart mer soppa. O med farthållaren i i utförsbackarna stryps ju motorn o drar noll då en bit. Det är inte värt att höja farten då om det inte är en väldigt lång utförsbacke. Även om det lutar utför måste man gasa på en del för att farten ska öka.
Höjer jag farten till ca 85 drar det mer, ca 0,86.
Med dieselmotor och manuell låda ska man inte växla ner om ekipaget orkar hålla farten utan att sacka uppför backarna. Även om det suger rejält med soppa i motluten så suger det omedelbart ännu mer så fort man växlar ner. Får jag för mig att gasa o leka så accar Volvon med påhängd husvagn mycket bättre än vad vår andra bil en nyare Opel Astra bensinare gör på fullt spett utan husvagn. Men jag gillar att köra i 82...
Att ha rejält pumpade däck betyder nog mycket för soppaförbrukningen. Jag kör 2,5 kilo i framhjulen, 3,0 i bakhjulen och 4,2 kilo i husvagnens enkelaxel.
När man VM-tävlade i att köra lastbil soppasnålt så kom de fram till att just 82 var det ultimata, då drog bilarna mindre än vid 80! Det beror på att rullmotståndet är mindre vid 82 än 80. Verkar vara en bra fart även för husvagn. Men att köra långtradare med full last när det lutar utför är nåt helt annat, [censurerat ord] vad det skjuter på, man måste bromsa hela tiden med retarden, den är en hydraulisk broms i växellådan. Skulle man inte ha retarden, plus avgasbroms skulle man snart få eld i de vanliga bromsarna.
Höjer jag farten till ca 85 drar det mer, ca 0,86.
Med dieselmotor och manuell låda ska man inte växla ner om ekipaget orkar hålla farten utan att sacka uppför backarna. Även om det suger rejält med soppa i motluten så suger det omedelbart ännu mer så fort man växlar ner. Får jag för mig att gasa o leka så accar Volvon med påhängd husvagn mycket bättre än vad vår andra bil en nyare Opel Astra bensinare gör på fullt spett utan husvagn. Men jag gillar att köra i 82...
Att ha rejält pumpade däck betyder nog mycket för soppaförbrukningen. Jag kör 2,5 kilo i framhjulen, 3,0 i bakhjulen och 4,2 kilo i husvagnens enkelaxel.
När man VM-tävlade i att köra lastbil soppasnålt så kom de fram till att just 82 var det ultimata, då drog bilarna mindre än vid 80! Det beror på att rullmotståndet är mindre vid 82 än 80. Verkar vara en bra fart även för husvagn. Men att köra långtradare med full last när det lutar utför är nåt helt annat, [censurerat ord] vad det skjuter på, man måste bromsa hela tiden med retarden, den är en hydraulisk broms i växellådan. Skulle man inte ha retarden, plus avgasbroms skulle man snart få eld i de vanliga bromsarna.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.