2018-06-03, 13:06
(2018-06-03, 13:06)LMC400 Skrev: Det jag kan rekommendera dig att prova är den dieseln som säljs på vissa Cirkle-K stationer som inehåller mer tillsatser. Kommer inte ihåg vad den heter nu och vet att den inte säljs på alla stationer men den säljs med argument som lägre förbrukning, renare gång och bättre kallstartsegenskaper mm.
Jag kan hålla med om allt utom förbrukning för den tycker jag inte märks i min bil. Däremot går motorn mycket mjukare på tomgång och svarar bättre på gasen. Man slipper det torra, metalliska knackandet man kan uppleva med annan diesel. Lite som förr när man fick dopa dieseln med lite tvåtaktsolja för att slippa knackandet efterhand som mackarna införde torrare och torrare diesel.
Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
Trevligt att se att du har forumet i mobilen via Tapatalks App. Sedan jag köpte bilen för mer än 10 år sedan har jag vanligtvis tillsatt en skvätt RedLine RL-2 i tanken. Förutom att bidra till bättre smörjning av insprutningssytemet lär den också binda vatten. Bilen är fullservad och under de ca 15.000 mil som jag har kört med den brukar det inte finnas något vatten i dieselfiltret när det dräneras. Jag har även provat dyrare dieselsorter med mer tillsatser under åren, men märker ingen skillnad mot den billigaste sorten + lite RL-2 i tanken. Den skillnad som jag märker är mellan Europadiesel och svensk diesel. Med Eurodiesel i tanken minskar bränsleförbrukningen något.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”