Dieselmotorer är effektivare än bensinmotorer, bl.a. eftersom de inte har någon "pumping loss". Det är spjället som reglerar luftmängden i insuget i bensinmotorer som ger upphov till "pumping loss". Dieselmotorer saknar spjäll och gaspådrag reglerar enbart den mängd diesel som tillförs till motorn. Det fria flödet av luft in i en dieselmotor medför å andra sidan att "överskottsluft" tillförs motorn vid minde och medelstora gaspådrag. Luften består bl.a. av syre (O) och kväve (N). Det fria luftflödet i en dieselmotors insug medför att det i förbrännningen skapas mer kväveoxider (NOx) än vad som är fallet för bensinmotorer. Kväveoxoder (NOx) ger upphov till smogg i storstäder, samt bidrar både till övergödning och försurning.
I och med införandet av "Exhaust gas recirculation" (EGR) har NOx utsläppen minskat. Det sker genom att man återleder en del av avgaserna till insuget som medför att mindre mängd luft (syre och kväve) "får plats" i motorns cylindrar. Nästa steg för att få ner NOx-utsläppen ytterligare har varit att minskat motorernas cylindervolym och utrustat dem med variabla turbos (VGT eller VNT) och ladda på med högre tryck, d.v.s. mer luft, vid behov. Detta har ytterligare har minskat överskottet av luft i förbränningen.
Det senaste för att reducera NOx-utsläppen ytterligare är att utrusta dieselbilarna med en extra tank för AdBlue, som är en urinsyra (AdBlue består av 32,5 procent urea, CO(NH2)2, i avjoniserat vatten). AdBlue fungerar enligt följande:
När AdBlue-vätskan upphettas av avgasena, omvandlas den till ammoniak (NH3) och koldioxid (CO2). När ammoniaken och kväveoxidpartiklarna (NOx) når SCR-katalysatorn, omvandlas de till kväve och vattenånga. Med AdBlue minskar utsläppen av skadliga kväveoxider med upp till 80 procent.
(teknikensvarld.se - så-fungerar-adblue-scr-avgasrening-med-additiv)
I och med införandet av "Exhaust gas recirculation" (EGR) har NOx utsläppen minskat. Det sker genom att man återleder en del av avgaserna till insuget som medför att mindre mängd luft (syre och kväve) "får plats" i motorns cylindrar. Nästa steg för att få ner NOx-utsläppen ytterligare har varit att minskat motorernas cylindervolym och utrustat dem med variabla turbos (VGT eller VNT) och ladda på med högre tryck, d.v.s. mer luft, vid behov. Detta har ytterligare har minskat överskottet av luft i förbränningen.
Det senaste för att reducera NOx-utsläppen ytterligare är att utrusta dieselbilarna med en extra tank för AdBlue, som är en urinsyra (AdBlue består av 32,5 procent urea, CO(NH2)2, i avjoniserat vatten). AdBlue fungerar enligt följande:
När AdBlue-vätskan upphettas av avgasena, omvandlas den till ammoniak (NH3) och koldioxid (CO2). När ammoniaken och kväveoxidpartiklarna (NOx) når SCR-katalysatorn, omvandlas de till kväve och vattenånga. Med AdBlue minskar utsläppen av skadliga kväveoxider med upp till 80 procent.
(teknikensvarld.se - så-fungerar-adblue-scr-avgasrening-med-additiv)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”