2018-02-27, 02:02
(2018-02-27, 01:02)Sokrates Skrev: Det blir nog bra att byta fjädrarna parvis mot förstärkta d:o.
Hitta följande från Lesjöfors:
Varför är en del förstärkta fjädrar från Lesjöfors kortare än de standardfjädrar som jag ersätter?
Eftersom förstärkta fjädrar är hårdare än standardfjädrar så behövs en tyngre last för att trycka ihop fjädern. De flesta förstärkta fjädrar är kortare än standardfjädrar så att bilen inte skall bli för hög i olastat tillstånd.
Hur mycket starkare är en förstärkt fjäder jämfört med en standardfjäder?
Generellt sett är förstärkta fjädrar 15-30% starkare än standardfjädrar beroende av fordon.
- - -
Varför rekommenderar ni att man skall byta fjädrar parvis, även om det bara är en som gått av?
När endast en fjäder byts på axeln förkortas livslängden på den andra fjädern och bilen blir obalanserad. Underlåtenhet att byta fjädrar i axelpar kan innebära att bilen blir sned i höjdled. Bilen kan också få mindre känslig styrning, sämre vägegenskaper, förlängd bromssträcka och ökat däckslitage.
Varför är en del fjädrar från Lesjöfors kortare än original?
En del originalfjädrar är tillverkade i progressivt material vilket innebär att tjockleken på tråden avtar i riktning mot ändarna på fjädern. Lesjöfors fjädrar är tillverkade av linjär tråd vilket innebär att de ibland blir något kortare i längd. Fjädern är dock designad för att ge samma chassihöjd och prestanda som en originalfjäder gör.
(www.lesjofors-automotive.com/teknisk-information/chassifjadrar)
Att bilen inte blir högre olastad är väl bra... Jag mailade dom o frågade måtten på fjädern. Beställer nog två i morrn. Det kan visst vara ett h-e att få isär nån av bultarna vid fjäderbyte på V70.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic....16&t=45310
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.