2017-08-30, 21:08
(2017-08-30, 21:08)Månsson Skrev:(2017-08-30, 21:08)Hagbard Skrev:(2017-08-30, 19:08)Månsson Skrev: Då skall vi se om det går att bifoga en pdf fil.
Här är en hjälp om hur man räknar ut kultrycket med hjälp av vikten på stödhjulet och avståndet mellan hjulaxel och stödhjul respektive hjulaxel och kulkoppling.
Som det har sagts många gånger förr och även sist i detta dokument: Utnyttja om möjligt kultrycket (S) fullt ut, Det påverkar köregenskaperna positivt.
Har räknat lite enligt mallen och funderar på om mallen är specifik för AL-KO drag?
På mitt BPW stämmer det inte.
Tycker att den borde stämma för alla, det är ju bara enkel matte och lite generell uträkning. Men om det stämmer exakt vet jag inte.
Vad jag förstår så är det ett "närmevärde" man skall få fram då det är en inbyggd våg.
I mitt falla så får jag fram i beräkningen att dragskålens vikt skall hamna på ca 80 kg enligt beräkningen men den faktiska vikten på kulkopplingen när vagnen är belastad upp till totalvikten så hamnar det på ca 95 kg (vägt med våg under stödhjulet) och max vikt på kulkopplingen enligt typskylten får vara max 100 kg.
Flyttar jag stödhjulet bakåt ca 70 cm i beräkningen så hamnar jag på ca 92 kg. och flyttar jag fram det till samma mått som längden från dragskålen till centrum hjulaxel (28 cm) så får jag samma vikt som skall vara på kulan på min nuvarande dragbil 75 kg (nuvarande vagn åker vi aldrig med utan den ställdes upp med en bil som fick ha 100 kg på dragkroken och där står den permanent tills man går ur tiden).
Kan 28 cm göra sådan skillnad?