Viktberäkning för att kunna fastställa den godkända tågvikten avseende dragbil och släpvagn (husvagn).
Exempel: Volvo XC70 1999 års modell med automat.
Värden som framgår av registreringsbeviset:
Tjänstevikt (faktisk vikt) 1730 kgMax lastvikt 410 kg
Totalvikt 2140 kg
Ursprunglig totalvikt 2140 kg
Skattevikt 1730 kg
Max släpvagnsvikt 1600 kg
Max släpvagnsvikt, obromsad 500 kg
Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt) 3740 kg
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B 1360 kg
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B 2110 kg (det här är lite klurigt då max dragvikt säger 1600 kg på allmän väg).
Om bilens tjänstevikt är 1730 kg och kulans maximala bärighet är 90 kg så blir bruttovikten 1820 kg.
I det här fallet räknas bara om lastvikten inte påverkas mer än 90 kg.
Skulle hela dragfordonets totalvikt inräknas inklusive kulvikten så blir ju frågan,
kan man hänga på något över huvud taget.
Det kluriga med sådana här beräkningar är att man då hamnar i regel där det är åsatt ett max godkänt värde för dragvikten.
Ex. vid fullt lastat dragfordon:
Totalvikt dragfordon 2140 kg - max sammanlagd tågvikt 3740 kg = 1600 kg,
släpvagnens bruttovikt vid detta tillfälle får inte väga mer än 1600 kg.
Men det är godkänt då det ligger inom max dragvikt för fordonet som är åsatt 1600 kg.
(Max dragvikt för fordonet är 1600 kg. Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt) 3740 kg. se ovan).
I övrigt så kan det se ut så här:
För att kombinationen skall vara laglig oavsett behörighet så har vi lärt oss att det är den lägsta angivna vikten som gäller.
Att hänga på en vagn som har totalvikt 2400 kg stämmer inte med uträkningarna. 2400 kg + 1820 kg = 4220 kg
Den sammanlagda bruttovikten för kombinationen överstiger max sammanlagd bruttovikt (tågvikt) som säger max 3740 kg.
Något måste bort 3740 kg - 4220 kg = 480 kg måste bort.
Eller 3740 kg - 1820 kg (bruttovikten på dragfordonet med belastad kula 90 kg) = bruttovikten på släpvagnen får inte överstiga i detta fall 1920 kg.
Men så säger nästa värde som är max dragvikt för fordonet är satt till 1600 kg.
1600 kg - 1920 kg = 320 kg som måste bort.
Det som gäller i alla lägen är vad registreringsbevisen säger angående vikter oavsett gällande behörighet.
Står man i det läge att införskaffa en husvagn så är det att rekommendera att kontrollera husvagnens viktvärden
mot den egna dragbilens värden för att kunna fastställa om sammankopplingen är laglig utifrån den tågvikt som kommer att uppstå.
Kan det se ut så här och har jag fått med allt nu?
Från hjärnkontoret en solig dag. (tryckte ihop det lite så det inte tar så stor plats).
Exempel: Volvo XC70 1999 års modell med automat.
Värden som framgår av registreringsbeviset:
Tjänstevikt (faktisk vikt) 1730 kgMax lastvikt 410 kg
Totalvikt 2140 kg
Ursprunglig totalvikt 2140 kg
Skattevikt 1730 kg
Max släpvagnsvikt 1600 kg
Max släpvagnsvikt, obromsad 500 kg
Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt) 3740 kg
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B 1360 kg
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B 2110 kg (det här är lite klurigt då max dragvikt säger 1600 kg på allmän väg).
Om bilens tjänstevikt är 1730 kg och kulans maximala bärighet är 90 kg så blir bruttovikten 1820 kg.
I det här fallet räknas bara om lastvikten inte påverkas mer än 90 kg.
Skulle hela dragfordonets totalvikt inräknas inklusive kulvikten så blir ju frågan,
kan man hänga på något över huvud taget.
Det kluriga med sådana här beräkningar är att man då hamnar i regel där det är åsatt ett max godkänt värde för dragvikten.
Ex. vid fullt lastat dragfordon:
Totalvikt dragfordon 2140 kg - max sammanlagd tågvikt 3740 kg = 1600 kg,
släpvagnens bruttovikt vid detta tillfälle får inte väga mer än 1600 kg.
Men det är godkänt då det ligger inom max dragvikt för fordonet som är åsatt 1600 kg.
(Max dragvikt för fordonet är 1600 kg. Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt) 3740 kg. se ovan).
I övrigt så kan det se ut så här:
För att kombinationen skall vara laglig oavsett behörighet så har vi lärt oss att det är den lägsta angivna vikten som gäller.
Att hänga på en vagn som har totalvikt 2400 kg stämmer inte med uträkningarna. 2400 kg + 1820 kg = 4220 kg
Den sammanlagda bruttovikten för kombinationen överstiger max sammanlagd bruttovikt (tågvikt) som säger max 3740 kg.
Något måste bort 3740 kg - 4220 kg = 480 kg måste bort.
Eller 3740 kg - 1820 kg (bruttovikten på dragfordonet med belastad kula 90 kg) = bruttovikten på släpvagnen får inte överstiga i detta fall 1920 kg.
Men så säger nästa värde som är max dragvikt för fordonet är satt till 1600 kg.
1600 kg - 1920 kg = 320 kg som måste bort.
Det som gäller i alla lägen är vad registreringsbevisen säger angående vikter oavsett gällande behörighet.
Står man i det läge att införskaffa en husvagn så är det att rekommendera att kontrollera husvagnens viktvärden
mot den egna dragbilens värden för att kunna fastställa om sammankopplingen är laglig utifrån den tågvikt som kommer att uppstå.
Kan det se ut så här och har jag fått med allt nu?
Från hjärnkontoret en solig dag. (tryckte ihop det lite så det inte tar så stor plats).