(2017-08-29, 23:08)Jimmy Skrev: Men det verkar väldigt dåligt av biltillverkarna eller dragkrokstillverkarna (vilka det nu är som sätter maximalt kultryck) att ha satt eller tillverkar bilar/dragkrokar som bara klarar så lågt kultryck.[quote pid='128' dateline='1504042942']
Så detta är ju ett riktigt dilemma som ingen riktigt verkar bry sig om. Antagligen är husvagnsåkarna en för liten marknad för att biltillverkarna skall bry sig om detta överhuvudtaget. Och husvagnsåkarna känner kanske inte till reglerna eller har inte tänkt på det eller bryr sig om dem eller helt enkelt bara hoppas att det skall gå bra.
För själva dragkrokens och infästningarna i bilen tror jag inte det är några problem, tror att de i gott skick klarar 3 - 4 gånger vikten utan vidare. Skulle något där fallera så beror det nog i så fall på rost och korrosion.
TROR det är ganska ovanligt att bilar tappar eller att dragbalkar på bilen lossar eller brister. Däremot kan jag tänka mig att bilen kan bli ostabil och överstyrd om man lastar ner dem för mycket i bakändan.
Är det någon som vet vad som är avgörande för hur max kultryck sätts? Jag har inte en aning i alla fall.
Som inom så många andra områden så verkar inte regler, byråkrati, verklighet och praktik lira ihop.
Som du skrivit tidigare Hagbard så borde man köpa husvagn och bil ihop som en enhet som är som gjorda för att fungera ihop. Men det fungerar i regel inte i praktiken eftersom man oftast använder bilen även till vardags utan husvagn bakom också.
Dessutom så verkar det vara få bilar som klarar det kultryck som en husvagn brukar ligga på.
Som sagt inte lätt det här. Om man skall följa reglerna.
Bara lite tankar och funderingar från mig, helt ovetenskapligt
Ja det är inte lätt för den oinvigde...
Men grunden i typgodkännande för dragkok till personbil kategori M1 är ett värde som alla fordonstillverkar har att följa och det är faktor 9,81 kN som blir då 1000,34 kg. Framgår på alla typgodkända krokar som värde D.
Detta värde styr sedan beräkningarna för D-värdet och värde S som är den statiska maxvikten som också framgår på typskylten på alla typgodkända krokar.
Oavsett om bilen inte är helbilsgodkänd eller om bilen är helbilsgodkänd så skall det framgå max S-Värde.
I ekvationerna blir det som så att ju tyngre dragbil ju högre kan S-värdet bli.
T ex Nissan Terano som få dra 3000 kg som max dragvikt men bara har i standardutförande en kulvikt på max 100 kg.
I alla lägen så är det alltid lägsta värde som gäller.
Dessa värden får aldrig överskridas då det handlar om "massans rörelseenergi". och vad dragfordonets tekniska konstruktion håller med utgång från tillverkarens uppgifter av fordonet som sedan kroktillverkaren måste följa.
Dessa värden har bestämts av de som utgett de direktiv som kroktillverkaren har att följa som sedan våra myndigheter skall implementera i vårt regelsystem för fordon enligt Trafiklagstiftning, Fordonslag samt fordons beskaffenhet och utrustning.
[/quote]