För några år sedan fölls det sig att jag fyllde upp med LKW-diesel (Truck diesel) i Tyskland när vi drog hem vår nya husvag från Holland. Misstog mig på pumparna när jag behövde tanka och tyckte att det var onödigt att backa med vagnen och tankade LKW-diesel i stället. Tyckte att LKW-diesel inte borde ställa till med något problem, även om jag inte visste skillnaderna mellan LKW- och PKW-diesel. Priset var en possitiv överaskning eftersom LKW-diesel är lite billigare än PKW-diesel. Enligt färddatorn sjönk bränsleförbrunkningen märkbart, ca 10%, med LKW-diesel i tanken. Funderar på om den lägre bränsleförbrukningen med kan bero på att LKW-diesel har högre Cetanvärde.
Lite Googlande ger att LKW-diesel uppfyller samma DIN-standard som PKW-diesel, men att det skiljer i tillsatserna mellan LKW- och PKW-diesel. Så som jag förstår det är LKW-diesel anpassade för motorer med lägre kompression och större cylindervolym, medans PKW-diesel är anpassade för motorer med högre kompression och som körs med högre varvtal. Hittade dock inte några uppgifter om det skiljer i Cetavärde mellan LKW- och PKW-diesel.
www.sueddeutsche.de - auto-kann-ein-pkw-bedenkenlos-lkw-diesel-tanken
Kan också nämna att jag vanligtvis slår i en skvätt Red Line RL-2 i tanken när jag tankar, vilket jag även gjorde när jag tankade LKW-diesel. Red Line RL-2 är inte Cetanhöjande, men den skall bl.a. bidra till bättre smörjning av dieselpumpen.
Skulle vara intressant att veta mer i detalj vad det är som skilljer mellan Truck diesel och vanlig diesel för personbilar.
Lite Googlande ger att LKW-diesel uppfyller samma DIN-standard som PKW-diesel, men att det skiljer i tillsatserna mellan LKW- och PKW-diesel. Så som jag förstår det är LKW-diesel anpassade för motorer med lägre kompression och större cylindervolym, medans PKW-diesel är anpassade för motorer med högre kompression och som körs med högre varvtal. Hittade dock inte några uppgifter om det skiljer i Cetavärde mellan LKW- och PKW-diesel.
www.sueddeutsche.de - auto-kann-ein-pkw-bedenkenlos-lkw-diesel-tanken
Kan också nämna att jag vanligtvis slår i en skvätt Red Line RL-2 i tanken när jag tankar, vilket jag även gjorde när jag tankade LKW-diesel. Red Line RL-2 är inte Cetanhöjande, men den skall bl.a. bidra till bättre smörjning av dieselpumpen.
Skulle vara intressant att veta mer i detalj vad det är som skilljer mellan Truck diesel och vanlig diesel för personbilar.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”