2025-07-17, 08:07
Då var det som jag trodde. Det fanns inget batteri från början. Och det som nu finns verkar än så länge bara användas för en mover.
Inkommande 12 V som går till dioden är med all sannolikhet laddning från bilen. Den andra som du inte vet var den kommer från kan mycket väl vara 12 V från nätdelen som finns i originalritningarna.
När det gäller säkringar finns två viktiga punkter:
Inkommande 12 V som går till dioden är med all sannolikhet laddning från bilen. Den andra som du inte vet var den kommer från kan mycket väl vara 12 V från nätdelen som finns i originalritningarna.
När det gäller säkringar finns två viktiga punkter:
- Säkra av sånt som går till och från batteriet. Batterierna har låg inre resistans så det blir en väldig massa ström om det blir kortslutning. Detta gäller även sånt som kommer in till batteriet, för blir det kortslutning där matar batteriet förstås baklänges ut på inkommande.
- Säkra av förbrukarna med flera olika säkringar, inte bara en, om det finns möjlighet. Får du ett fel på någonting i belysningen är det en klar fördel om det exempelvis går ut fyra kablar till olika delar av belysningen och de har varsin säkring. Då blir det inte mörkt överallt bara för att en enstaka säkring brinner av.