![]() |
Vad är detta? ny husvangsägare - Printable Version +- Camping Forum - Din campingplats på nätet (https://campingforum.net) +-- Forum: Gemensamt (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=4) +--- Forum: El & Gasol (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=37) +---- Forum: El (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=39) +----- Forum: 12 volt DC (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=41) +----- Thread: Vad är detta? ny husvangsägare (/showthread.php?tid=1283) |
Vad är detta? ny husvangsägare - rgolsson - 2025-07-14 kollade upp lite på batterit på min husvagn. var väl inte helt rätt, batterit sitter löst. kablar som bara var klippta mm. har kommit fram till att den blåa är gamla batteriladdaren. men den svarta saken som sitter till höger om laddaren. vet jag inte vad det är. laddar batterit från bilens batteri när man kör? RE: Vad är detta? ny husvangsägare - apersson850 - 2025-07-15 Det som syns på bilden helt säkert är en kylfläns. Vad man sen kan anta är att det sitter en diod monterad på kylflänsen. Nu vet jag inte hur gammal den här vagnen är, men förr i tiden var det vanligt att det fanns en diod som gjorde att ström kunde komma från dragbilen till husvagnens batteri, när bilen var kopplad, men inte gå på andra hållet, alltså från vagnen till bilen. Åtminstone för några årtionden sedan var det vanligt att vagnar i Tyskland inte hade något 12 V batteri alls. Antingen fick man köra på 230 V från lämpligt uttag eller så fick man ha bilen kopplad för att vagnens 12 V-system skulle få spänning den vägen. När min far 1991 köpte en Tabbert från 1990 hade den inte haft något batteri när vagnen kom till Sverige. Det hade monterats in, tillsammans med en laddare, hos importören på enklaste sätt. Detta ledde till att när far kopplade till sin Volvo 744 GL till vagnen fungerade allt som vanligt tills man vred om nyckeln för att stanna motorn. Då gick motorn tills man gick och drog ut sladden från vagnen, för tändningen fick ström baklänges från vagnens batteri. Detta botade jag genom att montera en diod på en kylfläns på 12 V-kabeln som kom från bilen, innan den nådde fram till batteriet. Detta är normalt inte ett problem idag, då strömmen till släpvagnsuttaget på bilarna oftast hanteras av någon typ av TRM (TRailer Module), en datorlåda som ser till att skicka ut ström till vad som ska ha det i släpet när det passar. Den innebär att strömmen inte kan gå baklänges från vagnen till bilen. Bilar med 13-poliga don, som är rätt och fullständigt inkopplade (vissa fabrikat fuskar och kopplar bara trafikbelysningen som standard) har både ständig 12 V matning och en annan 12 V matning som bara är till när motorn är igång i bilen. Hur elbilar gör där vet jag inte, men de flesta har för låg släpvagnsvikt för att fungera som husvagnsdragare ändå, så det spelar kanske mindre roll. I min vagn har jag det kopplat så att den ständiga 12 V som kommer från bilen kan driva belysningen i vagnen men inte ladda batteriet. Den 12 V som bara är till när motorn är igång kan ladda batteriet och driva kylskåpet. Så var det inte från början med jag har ändrat om till den lösningen. För att återgå till din vagn så laddar den förmodligen batteriet från bilen via den här dioden, om allt annat är rätt inkopplat. Om vagnen är lite äldre, som det verkar, antar jag att den har sjupolig stickpropp? Vad har du på bilen? RE: Vad är detta? ny husvangsägare - rgolsson - 2025-07-15 Okej. det är en fendt vagn från 2014. så det är 13 poliga don, både på bil och vagn. RE: Vad är detta? ny husvangsägare - apersson850 - 2025-07-15 Jaha. Ja, den är ju också tysk, så den har kanske inte heller haft batteri från fabrik. Installationen ser ju ut som om batteri och laddare är inkastat av någon glad amatör. Ungefär som det var gjort i den Tabbert min far köpte. Jag byggde om det när jag såg hur illa det var från början. Det innebär också att om och i så fall hur batteriet laddas från bilen, det kan man inte veta utan att mäta upp installationen. Det kan vara gjort hur som helst. RE: Vad är detta? ny husvangsägare - rgolsson - 2025-07-15 Okej, får forska vidare i detta RE: Vad är detta? ny husvangsägare - rgolsson - 2025-07-16 Nu har jag forskat lite i det och kommit fram till detta. det jag skrivit vet ej på är inte säker på vad som är vad. gissar att ena är från bilen (laddning)? den andra är 12v till bodelen Så här ser det ut från början efter jag har rensat bort kablar som var inkopplad som bara låg. Så här tänkte jag koppla. e det överkurs med säkring här? kan man koppla det på annat sätt så det går på säkringen RE: Vad är detta? ny husvangsägare - rgolsson - 2025-07-16 på det sin skrivit som diod står det sperrdiode s/n 26600352 RE: Vad är detta? ny husvangsägare - rgolsson - 2025-07-16 RE: Vad är detta? ny husvangsägare - apersson850 - 2025-07-17 Då var det som jag trodde. Det fanns inget batteri från början. Och det som nu finns verkar än så länge bara användas för en mover. Inkommande 12 V som går till dioden är med all sannolikhet laddning från bilen. Den andra som du inte vet var den kommer från kan mycket väl vara 12 V från nätdelen som finns i originalritningarna. När det gäller säkringar finns två viktiga punkter:
RE: Vad är detta? ny husvangsägare - rgolsson - 2025-07-17 Okej. så här har jag gjort nu. innan satt det en glassäkring 16a från dioden till batterit, satt in det i säkringshållaren och en 15 borde ju bli bra det översta som står vet ej. borde ju komma från bilen (laddning) och det under borde ju som du skrivet vara 12v till vagnen |