2025-07-13, 15:07
Beroende på vilka resurser man har kan det också vara bra att titta på vad som händer om vagnen går sönder och måste bärgas. Jag har exempelvis råkat ut för en punktering på en väg där det på grund av trafiken inte gick att reparera på vägen. Vagnen fick bärgas därifrån och då behövdes det också en TMA-bil för att öka chansen för överlevnad av bärgaren och grejorna. Kostnaden för den bärgningen blev ungefär 10000. Det får man alltså själv betala och direkt innan bärgaren börjar jobba om man inte har en försäkring som täcker en sådan bärgning. Bilens assistansförsäkring täcker i princip aldrig bärgningen av en påkopplad vagn. Om man har för små resurser för att inte kunna betala ut 15000 (du ska ju ha ett däck också och få det påsatt) och ändå glatt fortsätta resan behöver man en försäkring.
Annars är det en god idé att inte försäkra sig mot utgifter som man kan ta själv utan större besvär. Kan man det är det bättre att lägga pengarna motsvarande försäkringspremierna i en egen fond. För det mesta behöver man ju inte utnyttja någon försäkring och då kan man ha pengarna till annat.
Annars är det en god idé att inte försäkra sig mot utgifter som man kan ta själv utan större besvär. Kan man det är det bättre att lägga pengarna motsvarande försäkringspremierna i en egen fond. För det mesta behöver man ju inte utnyttja någon försäkring och då kan man ha pengarna till annat.