Inlägg: 2.790
Trådar: 577
:
: 3.318
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
(2019-03-16, 01:03)Ljusne-Håkan Skrev: Det borde gå att hitta bytesmotorer i bra skick utan att det kostar sjuka belopp som till nyare bilar...
Titta på
laga.se där finns motorer till bilen från 2.500 kr. Om bilen är relativt fri från rost skall det nog gå att hålla liv i den ganska länge för en rimlig peng.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Inlägg: 1.127
Trådar: 30
:
: 71
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
Volvos rödblocksmotorer brukar hålla länge. I regel äter rosten upp bilen innan motorn ger upp.
De mest ilskna turbomaskinerna, med effekt uppåt 190 hk, är förstås mer utsatta.
Max vridmoment på en tvåventilad sugmotor ligger vid ca 2500 r/min. Alla 89 och nyare har insprutning, eftersom de har katalysator.
Fyrventilade är ovanliga numera. Den var förstås piggare att dra husvagn med, men med motorns rätt spetsiga karaktär (max vridmoment vid 4450 r/min) fick man förstås ofta växla ner ett snäpp på landsväg. Det gick dock lätt, då alla fyrventilade (GLT 16 valve) med manuell låda hade elektriskt manövrerad överväxel.
Dagens automatlådor har lockup på alla växlar utom ettan, men de äldre hade bara lockup på högsta växeln.
Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:2 användare säger Thank You to apersson850 for this post
• Hagbard, Sokrates
Inlägg: 1.127
Trådar: 30
:
: 71
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
Om man ska dra husvagn med någon 940, så är det stor skillnad på en med sugmotor på 115 hk eller den med lågtrycksturbo på 135 hk. Jag har provat med båda varianterna (far min hade en av varje).
Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:1 användare säger Thank You to apersson850 for this post
• Sokrates
Inlägg: 224
Trådar: 6
:
: 1.582
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
0
Den ser superfin ut men den kostar ju lite väl mycket kan jag tycka
Inlägg: 2.790
Trådar: 577
:
: 3.318
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
Bilen ser fin ut på bilderna, men i vanlig ordning gäller det att även kolla under bilen och bl.a. leta efter rost.
När man hos
Transportstyrelsen söker fordonsuppgifter för bilen (PTY204) framgår det att bilen är besiktigad den 5 januari 2021. Den har haft 10 ägare och den senaste ägaren förvärvade bilen den 29 december 2020. Man kan få ägaruppgiter sända per e-post och då ser man att bilen har bytt ägare väldigt ofta under de senastte tre åren, vilket kan vara en "riskfaktor".
En fördel med bilen, som är tagen i trafik 1992, är att den blir fri från fordonsskatt 2022 då den är 30 år gammal.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Sokrates for this post
• yngrot