2020-11-12, 12:11
Frågan om rätt eller fel stötdämpare på en Husvagn har tydligen diskuterats på många håll men någon faktaklarhet har egentligen inte uppstått på "varför dom skall arbeta omvänt mot de som arbetar konventionellt".
Och skillnaden mellan Ståltorsition/Gummitorsition eller som tidigare var det vanligaste montaget, Sprialfjäder med normalt/vertikalt placerad stötdämpare.
I övriga världen är det vanligast med spiral och vertikalt monterad stötdämpare. I Europa så har "någon" eller några bestämt att det skall vara en annan upphängning än den vanliga vertikala.
"Varför" säger många som nu börjat fundera på detta montage.
Det man hittar är att för att spara vikt så har tillverkarna i Europa krävt "lätta" chassin" för att kunna utnytja maximal vikt till själva karossen (det har att göra med den bestämda fordonskombinationsvikten på max 3500kg). Det som sedan är lite fundersamt när man tittar på AL-KO:s Octagondämpare så är dom egentligen avsedda för en gummitorsitionsaxel i "första" hand (men dom säger i reklamen att dessa går att använda till alla axlar vilket, där en del säger att det inte går).
Är vi i gemen grundlurade?
En länk där andra diskuterar samma spörsmål, samt en hänvisning till en länk där en forskare har försökt att utreda problemet...
https://www.4x4community.co.za/forum/sho...-Alko-axle
Och skillnaden mellan Ståltorsition/Gummitorsition eller som tidigare var det vanligaste montaget, Sprialfjäder med normalt/vertikalt placerad stötdämpare.
I övriga världen är det vanligast med spiral och vertikalt monterad stötdämpare. I Europa så har "någon" eller några bestämt att det skall vara en annan upphängning än den vanliga vertikala.
"Varför" säger många som nu börjat fundera på detta montage.
Det man hittar är att för att spara vikt så har tillverkarna i Europa krävt "lätta" chassin" för att kunna utnytja maximal vikt till själva karossen (det har att göra med den bestämda fordonskombinationsvikten på max 3500kg). Det som sedan är lite fundersamt när man tittar på AL-KO:s Octagondämpare så är dom egentligen avsedda för en gummitorsitionsaxel i "första" hand (men dom säger i reklamen att dessa går att använda till alla axlar vilket, där en del säger att det inte går).
Är vi i gemen grundlurade?
En länk där andra diskuterar samma spörsmål, samt en hänvisning till en länk där en forskare har försökt att utreda problemet...
https://www.4x4community.co.za/forum/sho...-Alko-axle