Frågan om rätt eller fel stötdämpare på en Husvagn har tydligen diskuterats på många håll men någon faktaklarhet har egentligen inte uppstått på "varför dom skall arbeta omvänt mot de som arbetar konventionellt".
Och skillnaden mellan Ståltorsition/Gummitorsition eller som tidigare var det vanligaste montaget, Sprialfjäder med normalt/vertikalt placerad stötdämpare.
I övriga världen är det vanligast med spiral och vertikalt monterad stötdämpare. I Europa så har "någon" eller några bestämt att det skall vara en annan upphängning än den vanliga vertikala.
"Varför" säger många som nu börjat fundera på detta montage.
Det man hittar är att för att spara vikt så har tillverkarna i Europa krävt "lätta" chassin" för att kunna utnytja maximal vikt till själva karossen (det har att göra med den bestämda fordonskombinationsvikten på max 3500kg). Det som sedan är lite fundersamt när man tittar på AL-KO:s Octagondämpare så är dom egentligen avsedda för en gummitorsitionsaxel i "första" hand (men dom säger i reklamen att dessa går att använda till alla axlar vilket, där en del säger att det inte går).
Är vi i gemen grundlurade?
En länk där andra diskuterar samma spörsmål, samt en hänvisning till en länk där en forskare har försökt att utreda problemet...
https://www.4x4community.co.za/forum/sho...-Alko-axle
Den typen av axlar med gummi/ståltorrsionsfjädring som är defacto standard i Europa är väll igentligen ganska kass ur fjädringssynpunkt. Dess fjädringsrörelse är kort och mycket av fjädringen sker i däcken. Det är en fördel om stötdämparna dämpar mest vid återfjädringen, men eftersom fjädringen är ganska dålig i sig sjäv, så kanske det inte gör så mycket att om stötdämparna dämpar mer vid infjädringen. Det gäller dock att stötdämparna inte dämpar för mycket i förhållande till axlens bärighet, för då blir fjädringen alltför stumm samtidigt som stötdämparinfästningen belastas alltför mycket.
Boute skrev januari -19 om ett släp men Pullmanfjädring (förmodar från Nya Zeland), enkel konstruktion och med endera luft eller skruvfjäder och "normal" stötdämparinfästning. Det som också framträder är att denna fjädring går att få lägre än de som nu saluförs i europa som känns lite påtvingat då i princip hela marknaden tillhör ett bolag DexKo Global Inc. Detta bolag ser nog till så det inte kommer in några konkurenter. Syntes bl a i England där man snabbt tog över den stora chassitillverkaren.
Skulle vara spännande att få prova denna fjädring på en av våra Husvagnar, denna fjädring tar också vad jag förstår högre totalvikter men framförallt går mycket smidigare och jämnare på dålig väg.
Vikten på själva utrustningen ser ut att vara lägre (verkar finnas i aluminium) än de gummi/ståltorsition som nu finns att tillgå.
Debon trailer från England har detta montage både enkel och dubbelaxel.
https://www.lastexperten.se/sv/articles/...-sidolucka
Någon som vet nått mer?
Tycker det ser rätt öppet och ömtåligt ut.
AL-KO skryter ju om att gummitorsionen ger närmast optimala fjädrings- och dämpningsegenskaper i sig själva. Samtidigt som de säljer stötdämpare och fästen för dessa till gummitorsionsaxlarna också. Så de anses tydligen bara vara optimala, inte optimalt optimala.
Var det Al-KO som var först med gummitorsion, eller hur var det när det kom? Jag minns inte riktigt.
(2020-12-08, 01:12)apersson850 Skrev: [ -> ]Tycker det ser rätt öppet och ömtåligt ut.
AL-KO skryter ju om att gummitorsionen ger närmast optimala fjädrings- och dämpningsegenskaper i sig själva. Samtidigt som de säljer stötdämpare och fästen för dessa till gummitorsionsaxlarna också. Så de anses tydligen bara vara optimala, inte optimalt optimala.
Var det Al-KO som var först med gummitorsion, eller hur var det när det kom? Jag minns inte riktigt.
Nej det var inte AL-KO utan det är mer lite konfunderligt när det gäller patenten över tiden och vem som gjorde vad.
Historiskt så var det Ferdinand Porsche som tog fram ståltorsitionen (fanns bl a på Bubblans årgångar).
När det gäller gummitorsition så kom den på marknaden 1942 via bolaget ROSTA i Schweiz enligt patent nr 25, som sedermera förankrade en filial Australien.
https://www.rostaaustralia.com.au/about-us/history/
Dexter i A-ka tog fram en motsvarande i början på 1960 talet där man monterade de första exemplaren på Airstream fr o m 1961, US patent fr o m 1962.
Torflex gummitorsion
http://www.dexteraxle.com.au/torflex/
Sedan så är det ju det här med AL-KO och Delta axeln. Om jag inte mins helt fel så utvecklade Dexters leverantör i Australien. Melbourne Trailer and Caravan Supplies (MTCS) som grundades 1968 av Tom Henry som ett enmansföretag med en enda butik i East Bentleigh på 30 kvm lokaler.
Denna firma fick sedan återförsäljarrettigheter från Dexter och utvecklade axlar som de blev duktiga på varför bl a Dexter sedan tog över och sedan DexKo global som nu äger både AL-KO det flesta företag i europa som gör axlar.
Minns jag inte helt fel så var det
MTCS som utvecklade hexagon axeln.
Hexagonaxeln som sedan Dexter tog över och sedermera även AL-KO som nu marknadsför den som sin egen.
Det konfysa i detta sammanhang är att Kinesen Yantai Aike på företaget Machinery Equipment Co., Ltd.
Fick patent på denna konstruktion 2014 då den borde varit utvecklad redan tidigare och detta kan man fundera på.
https://patentimages.storage.googleapis....80507U.pdf
https://patents.google.com/patent/CN203580507U/en
Min kinesiska är det dåligt med, men av den eländiga engelska översättningen tror jag mig förstå att de anser sig ha verkshöjd för att de gått från fyrkantiga till sex- och trekantiga profiler.
Jag har inte brytt mig om att försöka reda ut om patentet är beviljat, eller om det är under opposition. Men det verkar vara ett sånt där patent där den sökande hoppas gå under radarn och få igenom ett patent trots att han inte alls borde få/fått det.