(2020-11-03, 01:11)Sokrates Skrev: (2020-11-02, 23:11)Ljusne-Håkan Skrev: Både den gamla dämparen och de nya går lite trögare att trycka ihop än att dra isär. Dom nya går lite lättare första biten åt bägge hållen. Oavsett hur långt eller kort isär dom är från början.
Så när fjädringen står i viloläget så kan dämparna röra dig ganska lätt en kort bit åt bägge hållen. Sen går det trögre.
Tack för den informationen. Nu fick "snillen som gillar att spekulera" något att bita i
Då fick jag vatten på kvarnen om att stötdämparen dämpar mer på returrörelsen, d.v.s. när hjulet fjädrar ut igen. Tycker mig även hitta stöd för detta i de dokument som Hagbard har länkat till. Nu blir det intressant att höra vad den gode Hagbard har att säga
Progresiviteten i dom nya stötdämparna bör medföra att vagnen blir lite mjukare i kortare fjädringsrörelser.
Med nya kraftigare fästen och dom nya stötdämparna så kommer det nog att blir riktigt bra.
Deprimerad?
Ja det är jag också, kommer inte ut utan får titta på fåglarna genom fönster...
Men gammal som man är så får man förlita sig till biblioteket och ta fram mer fakta då så man inte spekulerar utan mer funderar på "vad som hänt" trådskaparen.
Och nu lite mer spekulerande...
Enligt bild på inlägg 58 så kan man ju klart se att orsaken till problemet ligger i vagnens historia och förmodligen då att en tidigare ägare som påfrestat sytemet över bristningsgränsen, det är det ena, det andra kan vara att torsitionen på denna sida har falerat då den kan bestå av en eller flera stavar där någon av dessa gått av, eller lossnat i sin infästning inne i röret eller ute vid hävarmen som då inverkar på rörelsen (Motion Ratio), vilket då får till följd att rebonden (återgången) minskar då den linjära fjädringen i torsitionen i princip har upphört vilket innebär att dämparen gått ut i maxläge och sedan ryckt loss infästningen. Det är det ena det andra "kan vara" att som jag nu förstår så är dämparen av tvårörstyp så den fungerar både in och ut och där ventilsystemet fått sig en knäck när det gäller nått av lägen så infästningen ryckts loss.
Men då vi nu har vi ju fått reda på att dämparna är av tvårörstyp och proggresiva (det underlättar ju när man skall fundera). Detta ihop med linjära fjädringar som ståltorsition är, och som i regel är en kompromiss för att lösa vissa fjädringsproblem.
Det i förhållande till dämparnas lutning bör ge en förhållandevis bra svängningsdämpning i det lilla utrymme som torsitionstaven/stavarna arbetar och det är inte många centimeter, på sin höjd (utan att mäta) ca 2-3 centimeter och det förklarar nog det trådskaparen nämnde i tomgång på dämparna.
Ett förslag är ju då att lätta upp vagnen, frilägga hjulen och kontrollera hur torsitionen fungerar, fungerar den normalt (linjärt i hela sin vridning) så är det något annat som hänt och då utgår jag ifrån är att "någon" har vart ovarsam vid sitt framförande.
Tips:
Ställ vagnen på pallbockar under axlarna (då bör man ha vagnen kopplad til bilen) och frilägg båda hjulen, kontrollera sedan att torsitionen fungerar på båda sidor (känns lätt med handen när man trycker pendeln uppåt) skulle det kännas olika så får man söka orsaken. Det som ofta kan hända är att den innre infästningen har släpt ofta beroende på dålig smörjning av systemet eller att någon av stavarana gått av.
Lite från hjärnkontoret med hjälp av bokhyllan...