Inlägg: 7
Trådar: 1
:
: 2
Ansluten: 2025 Jul
Betygsättning:
0
Inlägg: 1.172
Trådar: 32
:
: 72
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
Det som syns på bilden helt säkert är en kylfläns. Vad man sen kan anta är att det sitter en diod monterad på kylflänsen. Nu vet jag inte hur gammal den här vagnen är, men förr i tiden var det vanligt att det fanns en diod som gjorde att ström kunde komma från dragbilen till husvagnens batteri, när bilen var kopplad, men inte gå på andra hållet, alltså från vagnen till bilen.
Åtminstone för några årtionden sedan var det vanligt att vagnar i Tyskland inte hade något 12 V batteri alls. Antingen fick man köra på 230 V från lämpligt uttag eller så fick man ha bilen kopplad för att vagnens 12 V-system skulle få spänning den vägen. När min far 1991 köpte en Tabbert från 1990 hade den inte haft något batteri när vagnen kom till Sverige. Det hade monterats in, tillsammans med en laddare, hos importören på enklaste sätt. Detta ledde till att när far kopplade till sin Volvo 744 GL till vagnen fungerade allt som vanligt tills man vred om nyckeln för att stanna motorn. Då gick motorn tills man gick och drog ut sladden från vagnen, för tändningen fick ström baklänges från vagnens batteri.
Detta botade jag genom att montera en diod på en kylfläns på 12 V-kabeln som kom från bilen, innan den nådde fram till batteriet.
Detta är normalt inte ett problem idag, då strömmen till släpvagnsuttaget på bilarna oftast hanteras av någon typ av TRM (TRailer Module), en datorlåda som ser till att skicka ut ström till vad som ska ha det i släpet när det passar. Den innebär att strömmen inte kan gå baklänges från vagnen till bilen.
Bilar med 13-poliga don, som är rätt och fullständigt inkopplade (vissa fabrikat fuskar och kopplar bara trafikbelysningen som standard) har både ständig 12 V matning och en annan 12 V matning som bara är till när motorn är igång i bilen. Hur elbilar gör där vet jag inte, men de flesta har för låg släpvagnsvikt för att fungera som husvagnsdragare ändå, så det spelar kanske mindre roll.
I min vagn har jag det kopplat så att den ständiga 12 V som kommer från bilen kan driva belysningen i vagnen men inte ladda batteriet. Den 12 V som bara är till när motorn är igång kan ladda batteriet och driva kylskåpet. Så var det inte från början med jag har ändrat om till den lösningen.
För att återgå till din vagn så laddar den förmodligen batteriet från bilen via den här dioden, om allt annat är rätt inkopplat. Om vagnen är lite äldre, som det verkar, antar jag att den har sjupolig stickpropp? Vad har du på bilen?
Inlägg: 7
Trådar: 1
:
: 2
Ansluten: 2025 Jul
Betygsättning:
0
Okej.
det är en fendt vagn från 2014. så det är 13 poliga don, både på bil och vagn.
Inlägg: 1.172
Trådar: 32
:
: 72
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
2025-07-15, 13:07
(Detta inlägg var senast redigerat: 2025-07-15, 13:07 av apersson850.)
Jaha. Ja, den är ju också tysk, så den har kanske inte heller haft batteri från fabrik. Installationen ser ju ut som om batteri och laddare är inkastat av någon glad amatör. Ungefär som det var gjort i den Tabbert min far köpte. Jag byggde om det när jag såg hur illa det var från början.
Det innebär också att om och i så fall hur batteriet laddas från bilen, det kan man inte veta utan att mäta upp installationen. Det kan vara gjort hur som helst.
Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:1 användare säger Thank You to apersson850 for this post
• rgolsson
Inlägg: 7
Trådar: 1
:
: 2
Ansluten: 2025 Jul
Betygsättning:
0
Okej, får forska vidare i detta
Inlägg: 7
Trådar: 1
:
: 2
Ansluten: 2025 Jul
Betygsättning:
0
på det sin skrivit som diod står det sperrdiode s/n 26600352