Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Primus 2480 problem
#21
(2024-08-18, 19:08)LMC400 Skrev: Oj...har aldrig ens sett ett sånt intyg i någon av mina vagnar. Då får man med andra ord inte göra några förändringar i en gasolinstallation utan att bryta mot de bestämmelserna?
Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk

Men vi håller oss till Primus pannor som fick ett (även Aldes pannor) godkännade för sina montage och i dessa montage så godkände man även ingående detaljer speciellt då Primus vid montage i ett gasolutrymme, därav bereppet originalprylar godkända av tillverkaren som uppfyller samma kriterier som den utrustning som låg till grund för ett grundgodkännandet.

Men allt det här vet ju både vi och tillverkarna, det lustiga är att det informationsmaterial som dom lämnar med varje släpvagn har förmågan att försvinna så jag förstår LMC 400, köper man något begagnat så är det stört omöjligt att få med allt material som tillverkaren lämnade med släpvagnen men det kluriga är ändå, det är alltid nyttjaren som är ansvarig för handhavandet.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#22
(2024-08-17, 08:08)LMC400 Skrev: Är du säker på att pumpen går hela tiden när pannan går. Jag hade samma fenomen på vår. Till slut fick jag stå ute vid pannan och lyssna på pumpen när pannan startade upp. När den inte ville komma igång knackade jag på pumpen och då hoppade den igång. Verkade som den hade svårt att börja snurra ibland men gick bra ibland.
Det kan säkert vara något helt annat fel men som du beskriver det så är det samma beteende som vi fick på vår. Ström kom alltid fram till pumpen så det var något mekaniskt fel.
Du kan kanske lyssna ute vid pannan. Om den går på gasol och pumpen inte snurrar så kokar pannan och stannar. Om gasolen brinner som den ska så är det inte mycket mer som ska hända än att pumpen ska transportera iväg varmvatten in i vagnen

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk

(2024-08-19, 17:08)LMC400 Skrev: Hittade en sida där det går att ladda ner manualer. Kvaliteten på scanningen är sådär men det går att tyda det mesta.

https://www.luxurycoachlifestyle.com/for...php?t=3687

Såg också att spänningen inte får bli för låg om det ska funka. Men du hade väl bra kräm i batteriet?

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk

Ja larmet kommer efter ca 20 sek så det är nog inte pumpen som felar...
Jag har mätt upp volten på pannan,kommer ej ihåg men det var bra plus att felet har ju kommit även om jag står med 230v inkopplat
Tack för att du/ni tar er tid å försöka hjälpa mig.
Jag ska kika i dom där manualerna
Svara
#23
(2024-08-19, 09:08)apersson850 Skrev: Om det är så vet jag inte, men det går ju att göra kretskonstruktionen så att överhettning kollas bara när pannan är igång. Då kan det vara så att precis när cirkulationen avslutas, för att pannan slutar värma, då sticker värmen upp i pannan och sen larmar den för detta, men inte förrän pannan försöker köra nästa gång.
Ett slags efterkokning, kan man säga.

Då kanske man kan bygla förbi vattentermostaten bara för att testa?
Svara
#24
(2024-08-19, 19:08)Jonas Skrev:
(2024-08-19, 09:08)apersson850 Skrev: Om det är så vet jag inte, men det går ju att göra kretskonstruktionen så att överhettning kollas bara när pannan är igång. Då kan det vara så att precis när cirkulationen avslutas, för att pannan slutar värma, då sticker värmen upp i pannan och sen larmar den för detta, men inte förrän pannan försöker köra nästa gång.
Ett slags efterkokning, kan man säga.

Då kanske man kan bygla förbi vattentermostaten bara för att testa?

Ja och är den hel så skulle jag satsa på elektronikenheten, den svarta lådan. Brukar så vara med 2480.
Svara
#25
(2024-08-19, 19:08)Jonas Skrev: Ja larmet kommer efter ca 20 sek så det är nog inte pumpen som felar...
Jag har mätt upp volten på pannan,kommer ej ihåg men det var bra plus att felet har ju kommit även om jag står med 230v inkopplat
Tack för att du/ni tar er tid å försöka hjälpa mig.
Jag ska kika i dom där manualerna

Om du står vid pannan när den startar upp gång 2, som du skriver, vad händer då? Steg för steg.

Tänds lågan och slocknar efter 20 sekunder eller kommer larmet och frånslag utan att brännaren hinner starta?
Kommer det vatten hela tiden och varje gång i bypass-slangen till expansionskärlet medan brännaren går?
Jag har nog snöat in på att pumpen då det förloppet är exakt som på vår. Tänds brännaren och pumpen vid det tillfället inte snurrar, vilket hände med vår pump lite närsomhelst, blir pannan inte av med värmen. Eftersom termostaten kallar på mer värme kommer brännaren att fortsätta brinna tills du når den temperaturen i vagnen. OM då pumpen inte kommer igång kommer pannan snabbt upp i för hög temperatur. För att skydda pannan löser överhettningsskyddet ut.
Att det tar ca 20 sekunder för pannan att nå för högt i temperatur med en stillastående pump känns rimligt. Det går snabbt.
Du skriver att du hör pumpen in i vagnen. Kan du testa att koppla loss kablarna till pumpen från pannan och lägga 12 v direkt på pumpen när pannan är avstängd (termostaten nedskruvad)? Då kan du gå in i vagnen och lyssna om det verkligen är pumpen du hör och inte ljudet av att pannan börjar koka.




Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#26
Tvångskörs pumpen (vilket inte skadar något) är det dessutom omöjligt att en eventuell kokning skulle bero på att pumpen inte startat.
Om pumpen startat och det ändå inte cirkulerar är det fel på impellern, men då skulle det rimligen aldrig fungera.
Svara
#27
(2024-08-28, 11:08)apersson850 Skrev: Tvångskörs pumpen (vilket inte skadar något) är det dessutom omöjligt att en eventuell kokning skulle bero på att pumpen inte startat.
Om pumpen startat och det ändå inte cirkulerar är det fel på impellern, men då skulle det rimligen aldrig fungera.

Jag menar om man tvångskör pumpen (utan att pannan går) en stund så ser man hur den beter sig. Om den startar och stoppar utan problem och vattnet cirkulerar kan man utesluta pumpen. Det känns ändå som en ekonomisk försvarbar åtgärd innan man byter ut något på vinst och förlust.
Eftersom pannan blir varm så snabbt kan man kanske luras att ljudet kommer från pumpen när det i själva verket är pannan som börjar brusa pga kokning

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#28
(2024-08-09, 10:08)Jonas Skrev: Hej, jag har ett konstigt fenomen som jag inte kan hitta att nån annan tagit upp så jag tänkte kolla om nån kan hjälpa mig. 
Min panna verkar funka som den ska ända till den ska starta andra gången alltså på inne termostaten så går den in i felläge och jag måste fram å återställa på pannan å då funkar den igen tills den ska stara gång nr. 2.
Det har funkat nån gång vi varit ute, just nu är vi ute å då har det funkat 2 av 4  nätter men jag har noterat att den då bara jobbat med 1 brännare då det lyst grön inne.

Har provar å dra en ny jordkabel fram till pannan,mät så jag har bra volt fram till pannan och det är lika även om jag har 230v inkoppl
Mvh  Jonas

Om den inte startar om via termostaten och termistorn så bör ju felet ligga där.

Prova med att trycka in knappen för varmvatten, går pannan då på vattentermostaten så har du felet i rumstermostaten och termistorn.

Försöka duger...
Svara
#29
(2024-08-27, 18:08)LMC400 Skrev:
(2024-08-19, 19:08)Jonas Skrev: Ja larmet kommer efter ca 20 sek så det är nog inte pumpen som felar...
Jag har mätt upp volten på pannan,kommer ej ihåg men det var bra plus att felet har ju kommit även om jag står med 230v inkopplat
Tack för att du/ni tar er tid å försöka hjälpa mig.
Jag ska kika i dom där manualerna

Om du står vid pannan när den startar upp gång 2, som du skriver, vad händer då? Steg för steg.

Tänds lågan och slocknar efter 20 sekunder eller kommer larmet och frånslag utan att brännaren hinner starta?
Kommer det vatten hela tiden och varje gång i bypass-slangen till expansionskärlet medan brännaren går?
Jag har nog snöat in på att pumpen då det förloppet är exakt som på vår. Tänds brännaren och pumpen vid det tillfället inte snurrar, vilket hände med vår pump lite närsomhelst, blir pannan inte av med värmen. Eftersom termostaten kallar på mer värme kommer brännaren att fortsätta brinna tills du når den temperaturen i vagnen. OM då pumpen inte kommer igång kommer pannan snabbt upp i för hög temperatur. För att skydda pannan löser överhettningsskyddet ut.
Att det tar ca 20 sekunder för pannan att nå för högt i temperatur med en stillastående pump känns rimligt. Det går snabbt.
Du skriver att du hör pumpen in i vagnen. Kan du testa att koppla loss kablarna till pumpen från pannan och lägga 12 v direkt på pumpen när pannan är avstängd (termostaten nedskruvad)? Då kan du gå in i vagnen och lyssna om det verkligen är pumpen du hör och inte ljudet av att pannan börjar koka.




Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Nu har det funkat på gasol flera dagar  

har egentligen inte gjort nåt förutom öppna å kika på kretskortet/låda på panna å känt på anslutningar mm
Har ju även kört flera dagar på el nu å då har ju pumpen gått för annars hade ju elpatron löst ut?
Vagnen har fått vila upp sig lite nu men på torsdag blir älgjakt å då hoppas jag värmen funkar😬

Jag återkopplar om någon vecka
Svara
#30
(2024-08-28, 18:08)Hagbard Skrev:
(2024-08-09, 10:08)Jonas Skrev: Hej, jag har ett konstigt fenomen som jag inte kan hitta att nån annan tagit upp så jag tänkte kolla om nån kan hjälpa mig. 
Min panna verkar funka som den ska ända till den ska starta andra gången alltså på inne termostaten så går den in i felläge och jag måste fram å återställa på pannan å då funkar den igen tills den ska stara gång nr. 2.
Det har funkat nån gång vi varit ute, just nu är vi ute å då har det funkat 2 av 4  nätter men jag har noterat att den då bara jobbat med 1 brännare då det lyst grön inne.

Har provar å dra en ny jordkabel fram till pannan,mät så jag har bra volt fram till pannan och det är lika även om jag har 230v inkoppl
Mvh  Jonas

Om den inte startar om via termostaten och termistorn så bör ju felet ligga där.

Prova med att trycka in knappen för varmvatten, går pannan då på vattentermostaten så har du felet i rumstermostaten och termistorn.

Försöka duger...

Har ingen vvb tyvärr
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)