Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Primus 2480 problem
#11
Att sedan på distans försöka komma underfund med vad som fallerar är nog ganska svårt.

Men det som brukar hända med Primuspumpen är att själva magneten i skoveln brukar avmagnetiseras under tid, därför fanns en ersättning att köpa tidigare (ovandelen) men lite svårare idag att få tag i.

- Man hörde alltså pumpen snurra men den drev inget vatten.

På vissa montage kunde man se detta genom att kontrollera bypasslangen som går mellan pannans inlopp och expansionskärlet (typ montage i Polarvagnar). 
I en del andra montage typ Hobby mm så finns inte denna bypas så man kunde kontrollera flödet.

Det andra som kan hända vid dåligt flöde är om det är inblandat olika sorters glykol som reagerar med varandra och det bildas geleklumpar som skall drivas runt. Detta brukar märkas genom att det går bra ibland och mindra bra mer ofta då flödet avstannar med jämna mellanrum. Ett exempel bara.
Svara
#12
Kul att se dig här igen Hagbard!
Vad innebär det i verkligheten om pumpen inte är godkänd och på så sätt gör att installationen inte är ok? En icke originalpump borde i min värld inte orsaka mer eller mindre gnistor än den som satt där från början. Förutsatt att alla kablar sitter fast ordentligt och är isolerade naturligtvis. De pumparna är så kapslade för att klara livet i diverse applikationer som motorrum etc. Dessa primuspannor har ju för länge sedan fasats ut ur tillverkningen så det blir väl naturligt att man vill få det att funka på ett driftsäkert sätt men ändå till rimliga pengar.
Det du skriver att skoveln avmagnetiseras med tiden har jag hört. Dock verkade min ha fastnat mekaniskt. Den var helt tyst, trots att det låg spänning på den, tills jag knackade på den. Då surrade den igång igen och vattnet susade runt. Dock var det som TS beskriver att den plötsligt löste ut. Pannan blev helt enkelt inte av med varmvattnet som termostaten kallade på

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#13
För att få saluföra Bovagnar med uppvärmning av gasolvärmare så måste dom vara godkända av statens provningsanstalt (tidigare sprängämnesinspektionen) och det gäller både produkten med tillhörande godkända delar samt att installationen uppfyller de krav som ställs på gasolinstallationer.

Intyget skall medfölja vagnen under dess livstid.

Är det sedan utbytt någon del som inte var med vid godkännandet så gäller inte intyget för vagnens godkännande.

Ett exempel av ett sådant handhavande kan vara det exempel som MSB försökte att utreda enligt inlägg ovan.

Campingvaruhuset saluför nu en pump framtagen av Alde som har reservdelsnummer 3020-310 till det facila priset av 2928 Skr.

Dom har också fått fram överdelen till Primuspumpen (den del där magneten sitter) för det facila priset av 422 Skr.

Samt lite annat:

https://www.campingvaruhuset.se/sv/cirku...ill-primus
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#14
Oj...har aldrig ens sett ett sånt intyg i någon av mina vagnar. Då får man med andra ord inte göra några förändringar i en gasolinstallation utan att bryta mot de bestämmelserna?
Blir ju lite knepigt när man ska betala nära 3000 kr för en liten cirkulationspump till en panna med kanske 40 år på nacken. Man får kanske helt enkelt hålla tummarna att inte myndigheterna åker runt och tittar på pannor i husvagnar.
Konstigt i sammanhanget att det inte finns krav på besiktning av gasolinstallationen vid ordinarie besiktning

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#15
Den går ju varje gång jag är där (den hörs även inne)
Men om jag inte har fel så sätter inte pumpen i sig nåt larm utan eventuellt larm blir om vattentermostaten löser ut  å om då är fallet så borde ju inte larmet komma så fort som pannan ska starta gång nr.2
Ett spår jag hade var att pumpen stoppar direkt när pannan stannar och att då pannan skulle bli het å lösa på vattentermostaten som sätter larm men mitt larm kommer först när pannan ska återstarta
Svara
#16
Det där med att den blir avmagnetiserad lät spännande dock har jag bytt glykol å vatten och sett att det kommer från slangen i expansions kärlet
Svara
#17
Om det är så vet jag inte, men det går ju att göra kretskonstruktionen så att överhettning kollas bara när pannan är igång. Då kan det vara så att precis när cirkulationen avslutas, för att pannan slutar värma, då sticker värmen upp i pannan och sen larmar den för detta, men inte förrän pannan försöker köra nästa gång.
Ett slags efterkokning, kan man säga.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#18
(2024-08-18, 19:08)Jonas Skrev: Det där med att den blir avmagnetiserad lät spännande dock har jag bytt glykol å vatten och sett att det kommer från slangen i expansions kärlet
Om det kommer vatten från slangen i expansionskärlet så är det ett tecken på att pumpen gör det den ska. OM den gör det hela tiden och varje gång som pannan går så är mitt spår om pumpen fel. Då funkar den och felet ligger någon annanstans.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#19
(2024-08-18, 19:08)Jonas Skrev: Den går ju varje gång jag är där (den hörs även inne)
Men om jag inte har fel så sätter inte pumpen i sig nåt larm utan eventuellt larm blir om vattentermostaten löser ut  å om då är fallet så borde ju inte larmet komma så fort som pannan ska starta gång nr.2
Ett spår jag hade var att pumpen stoppar direkt när pannan stannar och att då pannan skulle bli het å lösa på vattentermostaten som sätter larm men mitt larm kommer först när pannan ska återstarta

Larmet kommer alltså i det ögonblicket som pannan startar gång nummer 2? Inte en kort stund efter att pannan startar gång nummer 2? Undrar eftersom det nämligen går ganska snabbt för pannan att nå kokpunkten och därmed utlösa larm.
Kan du ta en bild på hur larmet ser ut på panelen? Det är många år sedan så det kan vara bra att fräscha upp minnet

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#20
Hittade en sida där det går att ladda ner manualer. Kvaliteten på scanningen är sådär men det går att tyda det mesta.

https://www.luxurycoachlifestyle.com/for...php?t=3687

Såg också att spänningen inte får bli för låg om det ska funka. Men du hade väl bra kräm i batteriet?

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 12 Gäst(er)